Sedan 2013 ha Bonnierförlagens försäljning av digitala böcker ökat med 55%, något som visar på att efterfrågan för digitala böcker ökat de senaste åren. Som boktugg skrivit om tidigare så visade dock en rapport från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen som släpptes i början av året att den digitala försäljningen minskat.
Bonnier menar dock att endast 25 % av deras försäljning sker genom de kanaler som togs med i rapporten och att en genomgång av deras egna kanaler visar på en positiv utveckling gällande försäljning av digitala böcker.
Enligt Bonnier själva ökade alltså försäljningen av deras digitala böcker (e-böcker och digitala ljudböcker inräknat) med 55 % från 2013 till 2014, och de digitala böckerna stod för 6 % av Bonnierförlagens totala förlagsförsäljning under år 2014.
Magnus Nytell, chef på Bonnierförlagen Digital, berättar om hur förlagen satsar på just digitala böcker:
– Idag publiceras nästan alla förlagens textböcker i digitala format, parallellt pågår en stor satsning med att tillgängliggöra även äldre titlar som e-böcker och digitala ljudböcker. Försäljningen rymmer såväl backlist som nyheter vilket tyder på en stark efterfrågan även på äldre titlar vilket är glädjande för litteraturen.
Slutsatserna man kan dra verkar alltså skilja sig åt beroende på undersökningsmaterialet och kanske är det så att den digitala boken trots allt är mer populär än vad man kan tro?
Foto: Joanna Penn