Star Wars-filmerna har under årtionden fascinerat tittare och fått genomslagskraft inte bara på vita duken utan även i många andra medier och forum. Filmerna har spelat in otaliga miljoner dollar och har verkligen varit en succé som hållit i sig. Den stora succén för distributörerna ligger, förvånande nog, inte i filmerna dock. De böcker som getts ut om Star Wars har tillsammans dragit in nästan 2 miljarder dollar, en siffra som motsvarar ca 15 miljarder kronor!
Star Wars blev från början ett fenomen som spred sig genom samhället och som därmed möjliggjorde för fler investeringar, nytänk och för produkter utöver själva filmerna. Under åren har det släppts videospel, samlarobjekt, DVD-filmer med extramaterial, miljontals leksaker och en hel del böcker. De många sidoprodukterna är den verkliga kassakon för distributörerna och när det gäller intäkter hamnar filmerna utan tvekan i lä. Leksakerna och videospelen ligger i topp, men inte långt efter det kommer faktiskt: böckerna!
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Under åren har det kommit ut inte mindre än 358 publicerade verk som rör Star Wars, med 76 olika författare. Bara böcker rörande Star Wars har dragit in inte mindre än hisnande 1 820 000 000 dollar! Enbart böcker kring Star Wars har alltså dragit in knappt två miljarder dollar (med dagens kurs ca 15 miljarder kronor!) vilket är en fantastiskt stor siffra för böcker som har sin härstamning i film, när den gängse ordningen brukar vara att böcker blir film och inte tvärtom. Siffrorna är intressanta och glädjande och det är inspirerande att se hur filmbranschen kan influera bokbranschen och på så sätt skapa nya tillvägagångssätt, tankemönster och kanske försäljningskanaler. Den enda slutsatsen man kan dra i nuläget är dock att det är en hisnande siffra för böcker som alla berör det fenomen som Star Wars blivit och det imperium som skapats kring filmerna.
Vill du veta hur mycket pengar de olika Star Wars-produkterna dragit in var för sig? Då är det bara att klicka här!
Foto: Nukamari
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!