Under konferensen Digital Book World som nyligen ägde rum i New York talade Judith Curr, VD och förläggare på Atria Publishing Group, om sina erfarenheter kring att som förlag arbeta med egenutgivna och oberoende författare.
Enligt Bowker släpptes 485 000 egenutgivna titlar under 2013 och Curr framhåller att den post-digitala revolutionen har möjliggjort för vem som helst att ge ut en bok. Samtidigt har de stora grundläggande frågorna inte blivit mindre viktiga: Är berättelsen bra? Är den unik? Kan författaren förmedla den väl? Vad kan man som förlag bidra med? Vad vill författaren?
Som egenutgivande författare bör man å sin sida fråga sig vad man är ute efter. Betraktar man skrivandet som ett yrke eller en hobby? Hur ser man på samarbete med förlag och hur tänker man kring finansiering?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Sedan starten 2002 har framgångskonceptet för Atria Publishing Group, som är ett imprint till Simon & Schuster, varit att hitta bra, egenutgivna författare och lansera dem internationellt. Viktigt har varit att skapa starka relationer och föra ständiga dialoger med både författare och läsare. I den kommunikationen har sociala medier spelat en stor roll, men för att bli framgångsrik och sälja böcker krävs mer än så. Curr menar att man som förlag bör hålla sig till en nisch eller ett område som man känner väl till, speciellt när det gäller utgivning av oberoende författare. Prissättningen är en annan viktig aspekt som förstås spelar stor roll för försäljningen. Viktigast av allt är kanske dock att inse hur viktig författaren är i marknadsföringen och att det bara är just författaren själv som kan fungera som ansiktet utåt för den egna boken.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Bokbranschen är under förändring, intresset för egenutgivning växer vilket leder till en ökad efterfrågan på alternativa utgivningsmodeller. Även om arbetssättet och förhållandet mellan författare och förläggare ser annorlunda ut så är själva kärnan i förlagsverksamheten densamma; det vill säga att hitta nya skickliga författare och introducera dem för rätt läsare.
Text: Caroline Sköldqvist
Foto: Atria Publishing introvideo