För fem år sedan startade Apple iBookstore i samband med lanseringen av iPad. Sedan dess har det hänt mycket, och utvecklingen har utan tvekan gått snabbt framåt.
När Apple lanserade iBookstore gjordes det enbart på den amerikanska marknaden. Idag finns de i 51 länder och har sedan starten nu passerat en miljard nedladdningar av olika titlar. Antalet användare är beräknat till en miljon per månad och sedan lanseringen av iPhone 6 och iPhone 6+ som har större skärm mer optimerad för läsning, i kombination med att iBooks finns förinstallerat på alla nya produkter, har antalet nya användare ökat snabbt.
Anledningen till succén? Keith Moerer, chef för Apples iBookstore, uttalade sig i en intervju med Michael Caeder från Publishers Lunch under Digital Book World-konferensen i New York och visade på Apples kreativitet som en stor styrka.
– Vi använder sociala medier, e-mail, Facebook… Vi gör indieförfattarevenemang i våra Apple-affärer. Vi gör Twitter-chattar. Vi gör en mängd saker inom ramarna för iBookstore och kontaktar människor via både medier och sociala evenemang, säger Keith Moerer och verkar sammanfatta receptet på en framgångssaga.
Foto: Sean MacEntee