James Pattersons nya bok Private Vegas är något utöver det vanliga, minst sagt. Boken släpps gratis i digital form till 1000 läsare. Haken? Den kommer att förstöras av sig själv efter 24 timmar.
Tillsammans med den kreativa byrån Mother har James Patterson tagit fram idén som nu släpps. Private Vegas släpps helt kostnadsfritt till 1000 läsare som kommer att få möjlighet att läsa boken digitalt – men bara under en tidsperiod på 24 timmar. Sidorna i boken försvinner efterhand som de läses, samtidigt som klockan tickar. James Patterson har uttalat sig via Mashable:
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Förlagsverksamheten, enligt min åsikt, behöver börja tävla med allt annat i världen – filmer, TV, etc. (…) Låt oss göra något som är relevant för vad jag gör, väldigt ovanligt, men som drar uppmärksamheten till böcker i allmänhet och den här boken i synnerhet.
Detta, i kombination med det minskande antalet bokaffärer och svårigheten att nå ut till läsare med nya böcker på en marknad som blir allt klurigare, ledde Patterson till slutsatsen ”Varför inte?”. Ett smart drag i en allt tuffare bransch.
Den självförstörande boken kommer komplett med en klocka som tickar i ovankant så att läsaren får en upplevelse som helt och hållet blir en rafflande kamp mot klockan och skapar en spänning kring boken som annars varit svår att få. I pressreleasen säger Patterson:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Jag har jobbat med att fängsla människor i nästan 40 år. Så mycket har förändrats under den här tiden och jag vill vara säker på att jag fortsätter fånga mina läsares intresse. Att stå inför faktum att en förstörelse är nära inpå, kommer läsupplevelsen att läsa mot klockan möjliggöra att mina fans blir en karaktär i sin egen thriller.
Är du nyfiken? Se den spännande trailern här, eller läs mer här.
Är du inte en av de 1000 som fått möjlighet att läsa boken på detta sätt? Ingen fara, du behöver inte vänta länge. En tryckt version av boken släpps redan den 26 januari på den amerikanska marknaden.
Foto: Andrew Kuznetsov