Adlibris avslutade året starkt med en försäljningsökning på 10% i december. E- och ljudbokssegmentet växte under året och företaget kommer nu att satsa ännu mer på digital läsning under 2015.
– Vi avslutade året på topp och när vi summerar 2014 går vi med plus, inte bara i försäljning utan även i antal kunder och antal sålda böcker. Det känns onekligen stimulerande att vända den negativa försäljningsutvecklingen från 2013 och än en gång visa tillväxt i en bokbransch som annars backade något under året, säger Henrik Oscarsson, COO Adlibris i ett pressmeddelande.
Adlibris kommer att investera och satsa på fortsatt tillväxt under 2015 bland annat genom att ytterligare bredda produktsortimentet och lägga ännu mer fokus på kundupplevelsen med snabbare och fler valmöjligheter vad gäller leveranser.
Ett annat område som kommer att få utökade resurser 2015 är digital läsning. E- och ljudbokssegmentet växte med 18% under 2014, men för att eskalera tillväxttakten så kommer ytterligare resurser att tillföras vad gäller personal, IT-utveckling och marknadsföring.
– För oss kommer 2015 att handla om kundnytta och därför kommer vi satsa ännu mer på det digitala. Vi vill alltid kunna erbjuda våra kunder böcker på ett smidigt och prisvärt sätt oavsett i vilket format de väljer att läsa, säger Henrik Oscarsson.
I linje med den utökade digitala satsningen så släpptes en ny version av Adlibris läsplatta, Letto Frontlight, i slutet av året där första leveransen sålde slut på mindre än en vecka.
Vilka volymer det handlar om och hur många Letto-plattor som företaget hittills sålt i Sverige har de dock inte avslöjat. Därför är det svårt att dra några slutsatser.