PR-maskineriet kring Camilla Läckbergs nya roman Lejontämjaren har varit omfattande. Det började med reklam-film tillsammans med ICA, omfattande uppskyltning i bokhandel och i mellandagarna släppte Adlibris och shoppingappen SEQR boken i en ”ny” försäljningskanal.
Så här skriver SEQR och Adlibris i pressmeddelandet:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Camilla Läckberg blir den första författaren att erbjuda sina böcker i ny försäljningskanal. Genom ett samarbete mellan Adlibris och shoppingappen SEQR, kan köparen scanna en QR-kod med mobilen, godkänna betalningen och direkt få senaste deckaren ”Lejontämjaren” hemskickad.
– Jag brinner för att vi ska läsa mer och är därför angelägen om att hitta nya kanaler som når de unga läsarna. Initiativet är ett stort steg framåt som ska förenkla för bokköparna och öka tillgången till böcker, säger Camilla Läckberg.
Med SEQR:s lösning ”Shop on the spot” kan man integrera en affär på vilken yta som helst. Det kan vara en pappersannons eller en banner på webben eller i mobilen. För att köpa en vara scannar du bara koden med SEQR:s app, godkänner betalningen och slår in din pinkod. Sedan skickas paketet direkt hem till din dörr.
– Vi är glada över att få samarbeta med Sveriges bäst säljande författare – Camilla Läckberg. Kampanjen blir en spännande ny kanal som passar perfekt för en mobil livsstil, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef på Adlibris.
Camilla Läckbergs mobila bokhandel öppnar på annandag jul och kommer att ha öppet till den 4:e januari. Priset för ”Lejontämjaren” blir 129 kronor.
Camilla Läckbergs nionde deckare i Fjällbackaserien, Lejontämjaren, släpptes den 17:e november. Som i alla Camilla Läckbergs deckare finns det två parallella historier – en historisk berättelse och en nutidsberättelse. Den här gången bryts idyllen i det lilla västkustsamhället när det visar sig att den flicka som återfinns i inledningen har utsatts för ofattbara grymheter och att det finns mycket som tyder på att hon inte är den första. Hänger försvinnandena dessutom ihop med den gamla familjetragedi som Erica Falck börjat nysta i?
Boken har fått ett mycket positivt bemötande och Göteborgs-Posten skrev i sin recension att ”Lejontämjaren är med lätthet Camilla Läckbergs mest ambitiösa och bästa kriminalroman hittills”.
Bokhandlarna är dock inte riktigt lika nöjda med att Läckbergs nya deckare kan köpas så billigt (i SEQR-kampanjen 129 kr inkl frakt) hos både livsmedelsbutiker och nätbokhandlare i allehanda kampanjer.
– Det är inte kul att gå på ICA och se dem sälja boken billigare än vi kan göra. Men vi säljer inte alls lika mycket av de titlar som även finns på stormarknaderna längre. Man kan ju fråga sig om vi verkligen ska skylta upp dem lika mycket längre, säger en bokhandlare som föredrar att vara anonym, till boktugg.se.
Det är en intressant trend. Nu är det ju inte första gången man kunnat köpa böcker via mobilen, det lanserades faktiskt av bland andra Bokförlaget Langenskiöld för drygt tre år sedan då man fick möjlighet att köpa böcker via ett sms.
Vad som är enklast av en QR-kod och tillhörande app och ett sms är förstås en smaksak. Trenden inom ehandel är helt klart att fler använder mobilen för att handla på nätet – men även för att hämta information inför köp i fysiska butiker.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!