E-böcker inom kategorin skönlitteratur har fyrdubblat sin vinst under de senaste tre åren, från 3,8 miljoner kronor år 2011 till 17,1 miljoner år 2013. En spännande utveckling som spår en ljus framtid för de elektroniska böckerna. Vi har pratat med Björn Waller från e-boksdistributören Elib.
Elib distribuerar e-böcker till både återförsäljare, bibliotek och förlag, och har i nuläget runt 1000 uppdragsgivare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vad vi ser har e-boksförsäljningen ökat med ca 12 % för de sex första månaderna 2014 jämfört med samma period 2013, med totalt drygt 900 000 böcker distribuerade till både återförsäljare och bibliotek. (…) Grovt räknat ligger e-boksförsäljningen i Sverige på 2-3% av totalförsäljningen, säger Björn Waller.
Att globaliseringen gjort världen mindre och att svenska konsumenter inte enbart använder sig av den svenska marknaden är dock något man måste ta med i beräkningen, och Björn Waller tillägger:
– Till detta kommer ett okänt antal böcker som köps direkt av svenska kunder från Amazon, Kobo och andra återförsäljare som inte har någon representation i Sverige; den totala försäljningen av e-böcker i Sverige är troligen markant större än den som räknas till svensk bokbransch.
En färsk rapport från Storbritannien visar att man där spår att e-boken kommer att gå om den traditionella boken i försäljning år 2018. Den engelska marknaden är något annorlunda från den svenska, men är vi kanske på väg mot en liknande utveckling här? Björn Waller spekulerar i e-bokens framtida utveckling i Sverige.
– Skälet till att e-boksförsäljningen tagit sådan fart i USA och Storbritannien beror ju till stor del på att både återförsäljare och förlag har lagt arbete och pengar på att marknadsföra tjänsten och göra den lättillgänglig för användarna. I Sverige har vi en enormt teknikvan befolkning som redan idag flyttat över en enorm del av både sin mediekonsumtion och sitt sociala nätverk till smartphones och surfplattor och redan idag läser enorma textmassor digitalt varje dag; frågan är i vilken grad bokbranschen är villig att satsa på att finnas med där.
Björn vidareutvecklar sitt resonemang genom att diskutera hur bokbranschen skulle kunna utnyttja fördelarna som kan komma med en ny variant av läsande, och hur pappersboken och e-boken är kopplade till varandra:
– Personligen tror jag inte e-boken är ett hälften så stort hot mot pappersboken som bristen på e-böcker – ju mer vi vänjer oss vid att konsumera medier via apparater där vi inte läser böcker, desto mindre tid finns för att läsa. Jag tror det fortfarande finns goda möjligheter för svensk bokbransch att bygga en stark svensk e-boksmarknad, men det kräver satsning på konsumentvänliga lösningar, ökad digitalisering av bokutbudet, och en vilja att experimentera. (…) Om man väljer att vänta och se vad som händer finns risken att antingen kommer någon annan in och tar över marknaden i stället, eller att bokbranschen helt enkelt stängs ute från den digitala miljön.
Men vilka fördelar skulle du anse att e-böcker har i förhållande till vanliga böcker, och varför tror du att attraktionskraften på e-böcker ökar?
– I första hand lättillgängligheten. Att alltid kunna ha med sig hela sitt bibliotek, att alltid ha tid att läsa, att alltid kunna få tag på den senaste boken oavsett var man befinner sig, att kunna läsa hur och var man själv vill. Litteraturen blir precis lika lättillgänglig som valfri youtubefilm eller Facebookpost, i stället för att bara finnas i hyllan, eller, ännu värre, bara i bokhandeln. I takt med att allt mer av vår mediekonsumtion blir digital och mobil kommer det att bli alltmer självklart att det man vill läsa, lyssna på och se finns tillgängligt där man vill ha det; få skulle säga att de lyssnar på e-musik när de lyssnar på Spotify, det är musiken man vill åt, säger Björn Waller.
Baserat på siffrorna för Svenska Förläggareföreningen och de siffror som Elib själva har på sin distribution, ber vi Björn reflektera kring framtiden, och hur bokmarknaden skulle kunna se ut om tio år.
– Jag tror att om tio år kommer det inte ses som logiskt att dela upp böcker i papper och e-bok, lika lite som vi skiljer på en film på DVD eller via Netflix idag. Jag tror att en stor del, men långtifrån hela, vår läsning kommer att ske digitalt. Jag tror framför allt att det kommer att framstå mycket tydligare att hela branschen sedan länge är digital; många av de utmaningar som e-boken lyfter fram gäller också boken som helhet.
– Boken, i betydelsen den långa kontextskapande texten, behövs mer än någonsin ju mer fragmenterat mediabruset blir – och då har den, tror jag, inte råd att göra det utan att finnas med där, säger Björn Waller och sätter ord på funderingar som nog redan i nuläget finns utbrett inom förlagsbranschen. Den stora frågan är dock när förändringarna kommer att ske, och e-boken kommer att ses som ett alternativ, inte en konkurrent.
För den som vill läsa statistiken i sin helhet, går den att hitta här.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.