Vi har den senaste tiden skrivit ett par artiklar om e-böcker och dess framfart. E-böckerna utgör idag en substantiell del av flera stora marknader som Storbritannien och USA. Nu spås försäljningen av e-böcker dessutom bli större än av de fysiska i dessa länder år 2018.
Svängningarna mellan den digitala och analoga delen av bokbranschen uppmärksammades under Frankfurts bokmässa, rapporterar economist.com. E-böckernas stora spridning började 2007 efter att Amazon introducerade sin läsplatta Kindle. Men än så länge utgör försäljningen av fysiska böcker en större del än den av dinitiala. Konsultjätten PricewaterhouseCoopers (PwC) förutspår dock att steken kommer vara omvänd till 2018 i Storbritannien och USA (ej inräknat läromedel). E-böcker har främst vuxit inom kategorier som säljs i stora volymer, så som kärleksromaner, science fiction och spänningsromaner.
Har ni hört talas om det papperslösa samhället? Det kontantlösa samhället? Bägge födda ur den teknologiska utvecklingens svallvågor. Inträdet av digital teknologi i bokbranschen gjorde att många även här spådde att den fysiska boken skulle dö ut till förmån för den digitala formen. Det har emellertid inte skett ännu, och nu förväntar sig många förläggare att ett stort antal fysiska böcker kommer säljas även de närmsta decennierna.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Economist.com menar att huruvida PwCs förutspåelse att e-boken kommer ha majoritet i två stora länder som USA och Storbritannien till 2018 återstår att se. Men de skriver även vidare att de fysiska böckernas “teknologi” talar för att de kommer leva vidare. De lyfter bland annat fram Russel Grandinetti, ansvarig för Amazon och deras läsplatta Kindle. Han menar att den fysiska boken är en produkt med en konkurrenskraftig teknologi. Den är bärbar, svår att slå itu, har alltid god upplösning och evig batteritid. Men även anledningar som att fysiska böcker fortfarande är bra presenter samt att människor än använder bokhyllor i sin inredning gynnar den fysiska bokens fortlevnad.
Även döden för förlagen spåddes av en del då bland annat egenutgivningen blev enklare med möjlighet till utgivning i elektronisk form. Det har än så länge visat sig vara en överdriven rädsla. Försäljningsvolymen på böcker är fortfarande ganska stadig, och även om e-böcker är billigare har kostnaderna sjunkit och därmed finns även vinstmöjligheterna kvar för förlagen.
Artikeln på economist.com och dess bifogade uppsats är mycket läsvärd, med många intressanta resonemang som skapar tankar och funderingar kring branschens historia och framtid.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Kan det vara så att kunders konsumtionsmönster ändras? Att man köper coffe table books, presenter och statusskapande böcker till bokhyllan i fysisk form och övriga böcker som e-bok? Böcker som då blir billigare och inte tar fysisk plats när den är “förbrukad”? Eller är det så enkelt att e-bokförsäljningen bara stabiliserats efter nyhetens behag och att den nu följer en lugnare, men fortsatt stadig utveckling uppåt och framåt? Är det kanske till och med så att vi läser mer med hjälp av fler format än det fysiska? I en tidigare artikel på boktugg kan vi läsa att försäljningen av e-böcker ökar i Storbrittanien, men inte mer än vad den fysiska bokformen minskar. Även om prisbilden är en del av förklaringen kanske den nya teknologin ökar läsningens lockelse hos en större publik, vilket i slutänden gynnar bokbranschen då man genom användning av fler medier når en större kundgrupp?
Det är oavsett så att branschen har en stor utmaning i att utnyttja den digitala revolutionen på bästa sätt. Kan förlagen integrera fördelarna hos den fysiska böckerna till de digitala böckerna för att öka försäljningen? Hur kommer de svenska bokhandlarna tvingas förändra sig om e-böcker blir försäljningsmässigt större i Sverige? Det finns mängder av riktningar som diskussionerna kan fortsätta. Men det ska bli spännande att se om PwC:s spådom slår in och hur branschen fortsätter förändras för att följa marknaden.
foto: Cristian Eslava, ceslava.com