2012 stämde ett antal författare Harlequin efter att de upplevt att de blivit lurade på royalties från försäljningen av deras e-böcker. Det slaget vann Harlequin, men kriget är inte över. I maj återupptogs rättssaken efter överklagan, och nu rullar historien vidare.
Konflikten gäller böcker som publicerats i digitalt format mellan 1990 och 2004, det vill säga i det tidiga stadiet av e-bokseran. Författarnas royalties från den digitala försäljningen skrevs i kontrakten under en standardiserad del som benämndes ”all other rights”. På denna försäljning skulle författarna få 50% i royalties. Det såg bra ut på papper, men i slutändan blev det inte som författarna tänkt sig.
Harlequin använde sig av en sorts bokförings-trix så att utbetalda royalties blev baserad på en lägre summa än vad de fick in från distributörer och detaljhandlare. Harlequin skrev ett dotterbolag i Schweiz som förläggare, och det bolaget licensierade i sin tur tillbaka rättigheterna till huvudbolaget för en summa som bara motsvarade 6-8% av bokpriset i butik. Detta gjorde att förläggaren kunde behålla mellanskillnaden. Författarna hävdar att de bara fått 3-4% i royalties istället för de 50% de upplevde att de blivit lovade i kontraktet.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Harlequin vann som sagt första delen av rättegången då domarna ansåg att deras tillvägagångssätt var enligt gängse redovisningssed. Intern licensiering är vanligt i flera branscher, och det var en av anledningarna till att den första rättegången vanns av förlaget. Överklagan gick igenom eftersom licensavgiften mellan Harlequin och dotterbolaget ansågs alldeles för låg jämfört med om affären hade involverat extern part.
I den andra delen av rättegången har målsägandena stämplats som en grupp, det vill säga en så kallad class action suit, vilket är vanligt i USA när flera målsäganden har samma problem med en aktör, och när de blir för många för att det ska vara praktiskt möjligt att uppträda i domstolen en och en.
Rättstvisten visar hur den digitala utvecklingen kan ställa till med problem i branschen. Det visar även på svårigheten i att bestämma hur gamla bokkontrakt ska anpassas efter uppsvinget för e-böcker när det gäller royalties. Harlequin försvarar sig med att ingen, innan 2005, kunde ha förutsett hur stort det skulle bli med e-böcker, och att 50% royalties på dessa därför inte är rimligt.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Frågan man ställer sig är hur långt Harlequin ska driva tvisten innan de eventuellt förhandlar sig ur situationen. De senaste två åren har deras intäkter minskat,trots det generella uppsvinget för romantik-böcker. Genom att fortsätta strida mot sina författare ger förlaget dem goda anledningar till att byta till mindre förlag som sätter författaren i främsta rummet.
Vi får se hur det andra slaget slutar, och om vi har en slutlig vinnare av kriget då.
Information om rättstvisten är tagen från Digital Reader och artiklar de länkat vidare till. För att läsa hela artikeln, klicka här!
Foto från Tim Geers, flickr