I en artikel på Publishing Perspectives kan vi läsa om hur det Madridbaserade företaget 24symbols utvecklar sina tjänster och utmanar de stora företagen.
24symbols är en tjänst som erbjuder prenumeration på böcker direkt i läsplatta eller på mobiltelefon, och som hela tiden försöker vara före sin tid genom att hitta nya marknader och att satsa på marknader som inte förut exploaterats.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Just Hidalgo, en av grundarna till företaget, tror att framgången kan bero på att de lanserat sin tjänst på platser där det annars kan vara svårt att få tag i böcker. Självklart är detta en fördel för en tjänst som denna, och det blir en även en otrolig möjlighet för människor i dessa områden att nå litteratur från världen över. Länder där företaget har samarbeten är t.ex. Guatemala, Colombia och Ryssland.
Även i Sverige har det skett en stor utveckling på denna del av marknaden och de senaste åren har det startats en mängd prenumerationstjänster varav Storytel, Mofibo och Readly är några. Prenumeranterna blir fler och fler och tjänsterna erbjuder ett smidigt sätt att nå mycket litteratur som är tillgänglig dygnet runt och är anpassad till läsaren.
Men är det en hållbar bransch?
Många av prenumerationstjänsterna är uppstickare, och frågan är när de stora kedjorna kommer att haka på trenden. Justo Hidalgo från 24symbols säger:
– Prenumerationstjänster har attraherat de stora grabbarna men just nu är vi i en innovationscykel och vad som helst kan hända i framtiden.
Han fortsätter med att ta upp att små företagare eller nya tjänster faktiskt kan gynna utgivare och förlag:
– Om en förläggare skriver ett exklusivt avtal med t.ex. Amazon, kommer de att klaga i fem år. Om de istället öppnar sina sinnen för att leta efter den bästa servicen, så kan de upptäcka att det finns andra möjligheter. Små företag har kanske inte samma möjlighet att erbjuda så många saker som Amazon, kortsiktigt tänkt, men man har ju även sett vad som hänt med det kortsiktiga – ingen kan förutspå framtiden.
Det är också just här som Hidalgo slår huvudet på spiken, genom att ta upp det som många tänker på men som få pratar om – vad är egentligen framtiden med bokbranschen, och var kommer vi att befinna oss om fem år?
De svenska prenumerationstjänsterna är i en blomstrande fas, och än så länge är marknaden ganska outvecklad, något som kan ändras på ett ögonblick. Även här kan de stora kedjorna nappa på trenden och då kanske vi får en annan sorts marknad. Att se utvecklingen i Sverige och hur tjänsterna kommer att utvecklas framöver är något som vi dock ser fram emot med spänning.
Fotografi: Danny Molyneux
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!