I Frankfurt Book Fairs version av Publishers Weekly presenterar Jo Henry hårda fakta kring e-böcker och deras försäljning. Siffrorna kommer främst från USA och Storbritannien, men kan mycket väl visa på en global trend.
Det största utropstecknet i artikeln är att försäljningen för e-böcker går upp i Storbritannien, men faktiskt inte i samma utsträckning som försäljningen av vanliga böcker går ned. Priset i Storbritannien har dock ökat för e-böcker det senaste året, vilket kan vara en orsak till att ökningen i försäljning inte går lika snabbt.
Från USA rapporteras även följande intressanta siffror, även här med en del fakta som får en att höja på ögonbrynen:
- Under det första halvåret 2014 stod e-böcker för 23% av den totala försäljningen av böcker.
- Inom skönlitteratur för vuxna respektive ungdomar, står e-böcker för 30% av försäljningen inom respektive kategori.
- När det kommer till facklitteratur dock, ligger försäljningen av e-böcker endast på 22%.
- Barn kan antas vara den minsta målgruppen för e-böcker, vilket också märks i försäljningssiffrorna, som inom denna kategori endast ligger på 13%.
När det kommer till läsningen av e-böcker, rapporterar även artikeln om att användningen av specifika läsplattor för e-böcker minskar. Fler och fler väljer dock att läsa e-böcker i en vanlig surfplatta, medan smartphonen inte lockar till läsande för mer än 6%.
Fotografi: alienratt/flickr