Den amerikanska bokjätten Amazon bekräftade förra veckan att de öppnar två pop-up-stores inför den kommande julhandeln. Istället för att låta kunden komma till affären, tar man alltså istället affären närmare kunden, ett fenomen som tidigare mest har använts i traditionell marknadsföring men nu verkar bryta ny mark.
Amazon berättar att de tillfälliga affärerna kommer att ligga i San Fransisco och i Sacramento, Kalifornien. Tillgängligt i affärerna kommer det att finnas både smartphones, läsplattor och mediaspelare med streamingfunktion, som ett komplement till det vanliga utbudet. Detta är enligt Amazon en möjlighet att visa upp alla de nya sätt som man kan tillgodogöra sig litteratur med dagens teknik. Genom att visa upp ett brett utbud som kanske inte är känt för den breda massan, gör man också böckerna tillgängliga för en bredare publik och kan locka en målgrupp som man annars inte mött.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
En liknande kampanj genomförde även Adlibris under sommaren, när de var på road tour runtom i Sverige och med sin Adlibris läsbar gav invånare i åtta större städer möjligheten att både köpa en del pocketböcker samt att ta del av deras litteratur under en fika.
Redan då skrev boktugg om fenomenet som en spännande nyhet, och med den senaste informationen om Amazons pop-up-stores kan man nu fråga sig om detta är en trend som har kommit för att stanna, även i Sverige?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Många bokhandlare står för en del utmaningar och viljan att locka nya läsare och behålla de befintliga har aldrig varit viktigare. Genom att ge sig ut på platser där man annars inte exponeras, och genom att bjuda in människor på samtal och möten kan man plötsligt locka och erbjuda något som annars kan vara svårt.
Kanske är detta något som kommer att bli allt vanligare? Mycket troligt är i alla fall att Adlibris läsbar inte var det första i detta slag som vi kommer att se i Sverige.