Svenska deckare har länge varit populära utomlands, och både Henning Mankells Kurt Wallander i lantliga Ystad, Stieg Larssons Millenium-trilogi i ett mörkt Stockholm och Håkan Nessers böcker har alla varit storfavoriter.
Utländska marknader har fått upp ögonen för svenska och nordiska författare, och nu är det hetare än någonsin. Med Mankell, Larsson och Nesser i grunden, var det sedan dags för författare som Kristina Ohlsson, Viveca Sten och Carin Gerhardsen att inta världen. Succén lät inte vänta på sig.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– De har på en mängd olika marknader lyckats få en publik, och är uppe på olika topplistor, säger Jonas Axelsson, VD på litterära agenturen Partner in Stories, till Expressen.
Det är i just Expressen vi kan läsa om de nya författarna som allt mer slår utomlands, och det stannar inte vi ovanstående namn. Anders de la Motte, Jenny Rogneby, Joakim Zander, Erik Axl Sund och Stefan Ahnhem är ytterligare några av de författare som blivit allt mer populära utomlands.
De svenska författarna behöver inte längre bevisa sig utomlands, utan har skapat sig ett rykte så starkt att böcker i vissa fall släpps på andra marknader än den svenska först.
– Egentligen är det inte så märkvärdigt. Om det finns ett färdigt manus, och ett utdrag på engelska, och något slags professionalitet i införsäljningen, så går det, säger Jonas Axelsson. Allt går snabbare, påverkat av den simultana utvecklingen på webben. Man vill ge ut något när det pratas om det.
Vad är det då som lockar med de svenska författarna? Federico Ambrosino, litterär agent på Salomonsson Agency, tror att det är det vardagliga som attraherar.
– Många skandinaviska författare blandar in en realistisk skildring av vardagslivet i mordgåtan som inte är så vanligt. Man tror att Sverige är ett idylliskt samhälle. Nu får man se att det finns mörkare sidor, och det krockar med den bilden, säger han.
Oavsett vad det är som lockar, så är fenomenet här för att stanna. Svenska och nordiska deckarförfattare har blivit så populära och så eftertraktade, att en helt ny genre skapats. Scandicrime, Swedish Crime Fiction eller Nordic Noir – kärt barn har många namn.
– Det handlar inte om en enstaka bok som är framgångsrik. Den här genren är så stor nu att det kommer att finnas kvar, i alla fall så länge som vi lyckas utmana läsarna, säger Federico Ambrosini.
För dig som är mer intresserad och vill läsa artikeln i sin helhet, går den alldeles utmärkt att hitta här.
Fotografi: Luis Rodriguez
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!