När brittiska bokhandelskedjan Foyles öppnade sin fyra våningar höga flaggskeppsbutik på Charing Cross Road i London lanserade de även en ny digital shoppingservice. Den första i sitt slag i Storbritannien.
I sin mobil kan Foyles kunder numera få upp en karta över flaggskeppsbutiken. Genom att söka på en titel eller författare får man veta om det man letar efter finns tillgängligt bland de runt 200 000 artiklar som lagerförs. Kartan visar även på vilken hylla det finns och hur man ska navigera längs butikens 6,5 kilometer långa gångar för att hitta till rätt hylla.
Foyles kan även använda denna digitala plattform som ett marknadsföringsverktyg genom att lägga till bilder på kartan och på så vis dra uppmärksamhet till nya lanseringar och titlar.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Det behövs ingen app för att ta del av kartan. Enligt the literaryplatform.com räcker det att koppla upp sig mot butikens Wi-Fi och öppna mobilens webläsare för att komma direkt till startsidan.
Shoppingservicen är ett innovativt sätt att göra kundens shopping enklare. Det kombinerar snabbheten, tydligheten och enkelheten i näthandel med den mer sinnliga och direkta fysiska butiksupplevelsen där du kan flanera, bläddra, känna och sedan ta med dig boken hem utan leveranstid.
Finns det något behov av liknande lösningar på den svenska marknaden? Är butikerna tillräckligt stora för att kunderna ska behöva karta? Hade det exempelvis gynnat Akademibokhandelns flaggskeppsbutik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm? Eller kan det till och med i förlängningen vara till hjälp i mindre butiker för att hålla personalkostnaden i schack? En form av ”McDonaldisering” där man lär kunden att göra det mesta jobbet själv?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Ytterligare en fundering är om kartan efterfrågats, eller om den utvecklats för att Foyles ska ligga i framkant i ett tufft affärsklimat? För att skapa ett behov som kunderna inte visste om att de hade. Det kan jämföras med exempelvis mobilindustrin, som med jämna mellanrum lägger till funktioner i våra mobiler som vi inte visste att vi behövde. I så fall kanske inte butiksytan styr behovet av en liknande service, utan snarare behovet av att locka fler kunder?
Foto: Tom Morris (CC BY-SA 3.0)