The UK Publishers Association avslöjade för ett par veckor sedan att ökningen av E-boksmarknaden i landet var större än på den amerikanska marknaden under den första delen av 2014.
Den digitala försäljningen, både e-böcker och ljudböcker, ökade med drygt 10 % under januari till april jämfört med samma period förra året, från knappa 120 miljoner pund till drygt 132 miljoner pund. Med detta menar man att den digitala försäljningen nu är cirka 16 % av den totala bokförsäljningen, ungefär fyra gånger så mycket som för fem år sedan. Dessa 16 % gör Storbritannien till landet där E-böcker har den näst största marknadsandelen av den totala bokförsäljningen, bakom USA där andelen E-böcker som säljs tros motsvara cirka 30 % av den totala bokförsäljningen.
När det gäller den svenska E-boksmarknaden så har vi en bit kvar. I april svarade bland annat Svenska Förläggareföreningen på några frågor om just E-böcker hos Framsidan och där framkommer att E-boksförsäljningen under 2013 endast motsvarade 0,5 % av den totala försäljningen av allmänlitteratur i landet.
Kanske är dock en vändning på gång när flertalet företag (som vi tidigare skrivit om här och här) erbjuder prenumerationstjänster för e-böcker som byggs upp på samma sätt som musikjätten Spotify, nu senast har exempelvis ljudboksföretaget Storytel även lagt till E-böcker till sina tjänster!