Trots en krympande mängd oberoende bokhandlare satsar Polen två främsta kedjor, Matras och Empik, på nytt, enligt Publishing Perspectives. Detta genom nya format på butikerna och genom att öppna butiker på mindre orter för att nå ut till läsarna.
Matras har nyligen köpts upp av affärsmannen Jerzy Kowalewski, i och med uppköpet meddelades det i en lokal tidning att man vill satsa på att återgå till den tid då Matras öppnade 20-30 butiker om året, bland annat vill man bygga upp ett franchisingnätverk. Men det finns även en vilja att skapa en mysig atmosfär i bokhandlarna för att få kunderna att vilja bläddra i de nya utgåvorna över en kopp kaffe eller delta i bokrelaterade event, något som är revolutionerande på den polska marknaden.
Empik däremot satsar på att expandera ut i mindre städer där man inte tidigare varit etablerade. Därmed vill man öka invånarna i de mindre städernas chanser att ta del av nya boksläpp som kanske annars aldrig nått de lokala bibliotekens hyllor. Men Empik är inte bara en bokhandel utan har även musik, filmer och TV-spel. Signeringar och andra event som ordnas i dessa butiker är allt som oftast inte bokrelaterade utan tillhör någon av de andra kategorierna.
Förutom dessa två expanderande kedjor är dock den polska marknaden fragmenterad, och bokhandelsmarknaden fortsätter att krympa. Mellan 2008 och 2012 har antalet bokhandlar verksamma på den polska marknaden minskat från 2580 till 2250, en minskning med 12,8%, enligt uppgifter som publicerats av PIK (Polska Izba Ksiazki). Huruvida kedjornas satsningar ger ett bättre resultat återstår alltså att se.