Författare som James Patterson har ställt sig på Hachettes sida när Amazon stoppat förhandsbeställningar på förlagets titlar för att sätta press i förhandlingarna. Men succéförfattaren Hugh Howey menar att Hachette är ute efter att höja priserna på eböcker – och hindra rabatter.
– Hur mycket ska en ebok kosta? Och hur ska pengarna fördelas? Dessa två frågor verkar vara centrala i den debatt som river upp bokbranschen. Hur det slutar kan komma att påverka läsare, författare, förlag och bokhandeln för lång tid framöver, skriver Hugh Howey på The Guardians blogg.
Han är själv författare och slog igenom med serien Wool som han publicerade som en följetong i fem delar via Amazons Kindle Direct, den första i juli 2011. Hans läsekrets växte och han fortsatte skriva för att tillfredställa sina fans.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Howeys framgångar väckte intresset hos de stora förlagen och han började sälja print-rättigheterna, bland annat till Simon & Schuster i USA och Kanada (efter att han förhandlat med alla de stora förlagen i USA, några av dem avfärdades eftersom de bland annat föreslog att han genast skulle plocka ner sina eboksutgåvor från Amazon och byta titel på boken). Han behöll eboksrättigheterna själv. Redan innan boken kom ut på papper i USA 2013 hade den sålt i över 500 000 exemplar.
I april 2014 kom boken Ull ut på svenska hos Norstedts.
Striden mellan Amazon och Hachette (världens sjätte största förlag) är inte helt ny. Redan 2010 var Hachette ett av de fem förlag som tillsammans med Apple försökte höja ebokspriserna genom att tvinga fram en ny försäljningsmodell.
Tidigare hade eböcker hanterats på samma sätt som pappersböcker i USA. Förlagen satte ett pris och gav sedan rabatter på runt 50% så att återförsäljaren kunde sätta vilket pris denne tyckte var lagom. Om de la sig under det pris förlaget hade satt så fick de en lägre marginal. Amazon och andra nätbokhandlare kunde till och med sälja eböcker med förlust, vilket åtminstone Amazons uppgetts göra för att locka fler kunder till läsplattan Kindle.
Med den nya modellen skulle förlagen sätta priserna och återförsäljaren skulle få en fast ersättning på 30%, i princip den modell som Apple tillämpar på appar som säljs via iPhone.
– Det innebar högre priser för konsumenter, mer pengar till förlagen och ingen kontroll för återförsäljarna, skriver Howey.
Det amerikanska Justitiedepartementet utredde och hittade bevis för prissamverkan. Hachette, HarperCollins, och Simon & Schuster fick i en uppgörelse 2012 betala sammanlagt 69 miljoner dollar. Pengar som skulle återbetalas till konsumenter runtom i USA. Apple stred vidare, men i juni uppgavs även de ha godkänt en uppgörelse. Den är inte officiell ännu men det fanns krav på 840 miljoner dollar gentemot Apple.
Istället uppkom en ny modell, en märklig blandning mellan de två tidigare. Återförsäljarna satte priset, men rabatten stannade runt 30 procent.
Och här står alltså striden just nu. Ingen vet exakt vilka krav de båda sidorna ställer, men enligt både Amazon och Hachette är priserna det centrala. Tittar man historiskt vill Amazon att eböcker kostar under 10 dollar medan Hachette föredrar priser över 14.99 dollar.
Amazon eldade på brasan ytterligare när de i förra veckan gjorde ett utspel om att erbjuda alla Hachettes författare 100 procent av intäkterna på deras eböcker under tiden som konflikten pågår. Förslaget byggde på att både Amazon och Hachette skulle avstå från alla intäkter och vinster på samtliga eböcker tills de löst tvisten. Vilket skulle motivera de båda företagen att snabba på processen.
– Det snabbaste och enklaste sättet att lösa konflikten är att Hachette slutar insistera på att eböcker ska kosta långt mer än 9.99 dollar. Höga ebokspriser skadar inte bara enskilda läsare utan läsandet i allmänhet, skriver Howey.
Han är inte ensam. Ett öppet brev till Hachettes VD Michael Pietsch där läsare och författare kräver att Hachette ska ”Sluta slåss mot låga priser och rimliga löner” har samlat över 7000 namnunderskrifter på change.org.
Fotograf: Amber Lyda
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!