Boktugg har intervjuat Susanne Trydal som är butikschef på Akademibokhandeln Sickla i Nacka. Hon tror på att bygga relationer med kunderna.
Hur länge har du varit butikschef här och vad gjorde du innan dess?
– Jag har varit butikschef i sju år, sedan 2007. Innan dess pluggade jag historia för Dick Harrison på universitetet medan jag arbetade extra på Akademibokhandeln i Malmö.
Hur går det i år med bokförsäljningen? Kan du se någon trend?
– Vi ökar hela tiden! Försäljningen har ökat med 4-6% varje år sedan jag startade med undantag för 2009 som var ett riktigt dåligt år.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Vilka titlar säljer ni bäst av nu?
– Mest överraskande är hur bra Lars Lerins Naturlära går. Vi säljer också mycket av VIP-rummet av Jens Lapidus. Så här på sommaren är pocketförsäljningen påtagligt stark. Vi säljer mycket av samtliga titlar av islänningen Jòn Kalman Stefánsson, till exempel Himmel och helvete. Nummer ett på pocketlistan just nu är annars Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Lokala författare säljer vi alltid bra av, till exempel Magnus Jahnsson. Hans läkemedelsthriller Sjukt Begär är nästan slutsåld i butiken.
Vad ska du läsa själv i sommar?
– Just nu läser jag Höglandet av Steinar Bragi. Senare i sommar tänker jag ge mig i kast med Steglitsan av Donna Tartt.
Vad tror du krävs för att Akademibokhandeln som kedja ska börja utvecklas i en tydlig positiv riktning?
– Jag är övertygad om att det personliga tilltalet är A och O. Vi ser varje dag värdet i tipslappar och personliga rekommendationer. Vi måste nå och möta våra kunder på det känslomässiga planet och bygga de relationerna.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.
Har du någon ytterligare reflektion eller observation som du vill dela med dig av?
– Det absolut roligaste just nu är hur bra flera olika barntitlar säljer. Det är en verkligt markant ökning i år mot vad vi har sett tidigare. Jag tycker att det bådar gott för framtiden då det borde betyda att det är fler barn som läser mycket.