Boktugg har intervjuat Patrik Spjuth som är bokhandlare på Värmdö. Våren 2013 tvingades han till rekonstruktion, men nu vågar han hoppas på framtiden.
Värmdö bokhandel grundades 2003. Till en början var Patrik Spjuth anställd, men 2008 tog han över verksamheten. Bokhandeln ligger i Värmdö Centrum och är medlem i JB-gruppen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Hur utvecklas bokförsäljningen? Ser ni någon skillnad i år mot föregående år?
– Vi har sett en sjunkande försäljningstrend under lång tid där 2013 var en regelrätt katastrof. ICA flyttade längre bort och det slog hårt mot försäljningen. Vi tvingades i rekonstruktion förra våren. I förhållande till det så går det klart bättre nu. En klart positiv trend även om vi har en bit kvar till den omsättning vi hade för några år sedan.
Vilka titlar är era storsäljare nu i vår och början av sommaren?
– Vi säljer alltid mycket av Viveca Sten. Sandhamn drar, helt enkelt. Björndansen av Roslund & Thunberg liksom Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är andra verkliga bästsäljare.
Vad ska du läsa själv i sommar?
– Jag är nyfiken på Björndansen. Sedan ska jag också läsa Edward Snowdens Storebror ser dig. Det känns som ett mycket aktuellt och intressant ämne.
Hur ser du på författarsigneringar? Är det något som du vill ha i din bokhandel?
– Signeringar är mycket bra! Det gäller bara att de genomförs på rätt sätt och att författaren har rätt attityd. Vi ser det mycket tydligt. Författare som är aktiva och pratar med kunderna säljer bra. De som är blyga eller tysta lyckas inte. Susanne Boll var här nyligen. Hon förstod precis vad det handlar om. Det blev jättelyckat.
– Däremot ser vi att det tyvärr nästan aldrig lönar sig att betala för annonsering av signeringstillfällen. Istället tror vi på verkliga maratonsigneringar, gärna fyra-fem timmar. De författare som jobbar på det sättet når ut. De som bara kommer någon timme blir ofta besvikna.
En annan sak som Patrik ser fungerar är författarkvällar.
– Gärna då med flera författare på plats samtidigt. Vi är alltid öppna för sådana förslag.
Har du någon ytterligare reflektion kring bokbranschen och vad som behövs för att fysisk bokhandel ska utvecklas positivt?
– Jag tycker att de stora förlagen måste engagera sig mer i försäljningen hos oss. Det verkar som att de mest fokuserar på nätbokhandeln och de stora butikerna. Ibland känns det helt fruktlöst att försöka boka de välkända författarna till en mindre bokhandel som vår. Överhuvudtaget efterlyser jag mer engagemang från de stora aktörerna. Vi måste sälja böckerna tillsammans.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!