Förra året tjänade amerikanska förlag mer på digital bokförsäljning än de gjorde på försäljning i fysisk bokhandel. En annan tydlig trend är att folk läser eböcker på mobiler och surfplattor, snarare än läsplattor.
Det är i en krönika/artikel i New York Magazine som Kevin Roose skriver om läsningen i framtiden och lyfter fram både fakta och trender.
När man tittar på USA är det verkligen ett stort skifte om mobiler och plattor tar över från ebokläsare eftersom Amazon med Kindle och även Barnes & Noble med Nook fått ut miljontals läsplattor och lärt amerikanerna att läsa eböcker på dedikerade ebokläsare.
På den svenska marknaden har Bokus och Adlibris valt en mer defensiv strategi och inte öst ut billiga ebokläsare (förutom nu på senaste tiden då Adlibris verkar vilja rea ut sitt restlager av Letto) och därmed finns inte samma dominans här som i USA.
När dessutom mobiltelefonernas skärmstorlek verkar växa för varje ny generation så känns det onekligen logiskt att mobiltelefonen blir den nya läsplattan. Samsung S5 har exempelvis en skärmstorlek på 5,1 tum (dvs 129,4 mm diagonalt) och det sägs att nästa iPhone ska komma med 5,5-tumsskärm. Det närmar sig snabbt måtten på en pocketbok. Ett annat alternativ är de många surfplattor som har 7-tumsskärm.
Samtidigt – för den som har ljuskänsliga ögon eller blir störd av plinget från mejl och Facebook är en dedikerad läsplatta det givna valet.
Sajten Mashable skriver att försäljningen av läsplattor väntas sjunka till 7 miljoner enheter per år 2017 (jämfört med 25 miljoner som mest år 2012) och att de som i framtiden väljer läsplattor är de som läser mer än två böcker i veckan. En annan målgrupp blir de som reser mycket – batteritiden på en läsplatta är extremt mycket bättre än på en mobiltelefon eller surfplatta.