Kampen om mediebilden : nyhetsjournalistik i valrörelsen 2018
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Institutet för Mediestudier |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 187 |
Vikt | 157 gr |
Utgiven | 2019-03-28 |
SAB | Bt |
ISBN | 9789198498202 |
Det brann i skogar och förorter under valrörelsen 2018. Men en systematisk studie visar att det snarare var regeringsfrågan än sommarens dramatiska skeenden som kom att prägla mediebilden av valkampanjerna.
I Kampen om mediebilden – nyhetsjournalistik i valrörelsen 2018 analyseras mediernas nyhetsbevakning av valrörelsen. Resultaten visar vilka partier som gynnades och missgynnades av mediebilden och förklarar vad som ledde till det. Inte minst analyseras i vilken grad nyhetsbevakningen av valrörelsen präglades av så kallad strukturell partiskhet och medialisering respektive politisk partiskhet och politisering.
Boken presenterar Medievalsundersökningen 2018 som för vidare två serier med studier av journalistik i valrörelser – den ena inledd redan 1979 vid Göteborgs universitet.