Saab Sonett
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Öraholma bok & skrivstudio |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 126 |
Vikt | 320 gr |
Utgiven | 2016-03-10 |
ISBN | 9789198277838 |
25 år med min Saab Sonett
En kort historik, Sonetten köptes ny av en 50-årig dam i Lund.
Modellbeteckningen var Saab Sonett V4 årsmodell 1968 då med registreringsnummer MB 36537.
Damen i Lund hade bilen från 1968 till 1983 då hon sålde den på grund av problem med höften, hon kom helt enkelt inte in i den låga Sonetten som är endast 116 cm hög.
Bilens nya ägare behöll den i en Törnrosasömn i 3 år utan att köra någonting.
Jag köpte bilen 1986 och man kan då säga att den hade bara körts varsamt av en dam med körsträckan styvt 3000 mil.
När jag fick hem Sonetten juni 1986 började jag på en renovering som avslutades augusti 1987. Den första riktiga körningen med bilen blir 14 dagar efter renovering och besiktningen och då Vittsjö – Trollhättan tur och retur.
Saab firade 40 års jubileum vid tillfället och jag var bara där över dagen, med facit i hand så var den här körningen och dagen den bästa i min Saabhistoria. Här i boken har jag samlat andra historier om Sonettens äventyr under 25 år.
Åke Larsson
När en av provbilarna hade havererat i Trollhättan skickades plastkarossen till MFI för reparation.
Vid returen till Trollhättan hade våra gubbar skrivit följande på insidan av taket:
»Kör så nätt«.
Ove Dahlén
En kort historik, Sonetten köptes ny av en 50-årig dam i Lund.
Modellbeteckningen var Saab Sonett V4 årsmodell 1968 då med registreringsnummer MB 36537.
Damen i Lund hade bilen från 1968 till 1983 då hon sålde den på grund av problem med höften, hon kom helt enkelt inte in i den låga Sonetten som är endast 116 cm hög.
Bilens nya ägare behöll den i en Törnrosasömn i 3 år utan att köra någonting.
Jag köpte bilen 1986 och man kan då säga att den hade bara körts varsamt av en dam med körsträckan styvt 3000 mil.
När jag fick hem Sonetten juni 1986 började jag på en renovering som avslutades augusti 1987. Den första riktiga körningen med bilen blir 14 dagar efter renovering och besiktningen och då Vittsjö – Trollhättan tur och retur.
Saab firade 40 års jubileum vid tillfället och jag var bara där över dagen, med facit i hand så var den här körningen och dagen den bästa i min Saabhistoria. Här i boken har jag samlat andra historier om Sonettens äventyr under 25 år.
Åke Larsson
När en av provbilarna hade havererat i Trollhättan skickades plastkarossen till MFI för reparation.
Vid returen till Trollhättan hade våra gubbar skrivit följande på insidan av taket:
»Kör så nätt«.
Ove Dahlén