När musik gör skillnad - genus och genrepraktiker i samspel
Serie | ArtMonitor avhandling |
---|---|
Författare | |
Förlag | Art Monitor |
Genre | Musik och dans |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2014-05-23 |
ISBN | 9789198171211 |
Doktorsavhandling i ämnet Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs Universitet.
Att flickor väljer körsång i högre grad än pojkar och att pojkar oftare än flickor väljer att spela i rockband än flickor är ingen nyhet. Men att dessa val i skolämnet musik på sikt också kan ge helt olika kunskaper och färdigheter är inte tidigare särskilt väl belyst.
Carina Borgström Källén visar i sin avhandling att valen av instrument och musikaktiviteter i gymnasieskolan har stor betydelse. Studien visar att genrer som ligger nära elevernas egen vardagskultur, oftast musikstilar inom pop/rockområdet, är mer könsstereotypa när de omsätts i musikundervisningen än de genrer som eleverna uppfattar som ”skolmusik”, det vill säga musik som endast spelas i skolan. Avhandlingen bygger på observationer och intervjuer som genomfördes i åtta elevgrupper på estetiska program med musikinriktning i gymnasiet, sammanlagt 71 elever. Under ett läsår observerades undervisning i pop/rockgrupper, kompositionsgrupper, sångensembler samt jazz- och renässansensembler.
Studien kan användas som underlag för att diskutera förutsättningar för genusneutral musikundervisning med utgångspunkt i att på sikt bidra till ökad kunskap om hur jämställdheten på musikens område kan uppnås. Avhandlingen har också relevans för diskussioner om genus, estetiska uttrycksformer och lärande i ett bredare samhällsperspektiv.