Clio på bio : om amerikansk film, historia och identitet
Författare | |
---|---|
Förlag | Historiska Media |
Genre | Film och fotografi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 352 |
Vikt | 976 gr |
Utgiven | 2006-09-12 |
SAB | Imac |
ISBN | 9789189442887 |
Filmer i historisk miljö tar publiken med till en svunnen tid där de får uppleva
det förgångna. Under årens lopp har kritiker av allehanda slag, med historiker i
spetsen, påtalat att dessa filmer inte alls skildrar hur det egentligen var. Händelseförlopp
har förenklats, kläder och vapen har inte varit autentiska och kärlekshistorier
har fått breda ut sig på den historiska verklighetens bekostnad.
Men handlar filmer i historisk miljö egentligen om historia? Utgångspunkten i Clio på bio är att alla filmer är ett slags dokumentärer. Scenarierna på vita duken kan vara hur fantasifulla och verklighetsfrämmande som helst, men de speglar alltid, om än på olika sätt, de värderingar som var rådande då filmerna spelades in. På så sätt är alla filmer historiska, även de som likt Star Wars utspelas i framtiden och i en annan galax. I Clio på bio visar Ulf Zander sambanden mellan historiska skildringar i Hollywoodproduktioner och de kulturella, ideologiska och politiska moden som dominerat när dessa filmer blivit till. Borta med vinden handlar därför både om 1860-talets och 1930-talets USA. Scarlett OHaras kamp för att vinna kärlek och framgång knöt an till rådande uppfattningar om hur det varit i Södern under och efter amerikanska inbördeskriget och symboliserade dessutom depressionen, som gick mot sitt slut när filmen hade premiär 1938.
Hollywood har haft en avgörande betydelse för att förklara vad det innebär att vara amerikan i olika tider. De egenskaper som utmärker oss och vilka som är de andra är ingalunda statiska. Följaktligen har många av dem som tidigare klassats som fiender med tiden blivit vänner och vice versa. Zander skildrar hur dessa förändringar har gestaltats på vita duken, från den kontroversiella stum- filmsklassikern Nationens födelse till nutida storfilmer som Kingdom of Heaven, Cinderella Man och Black Hawk Down. Läsaren kan även ta del av framväxten av John Wayne som en amerikansk ikon samt den förändrade synen på vilda västern och indianer i filmens värld. Andra teman är hemvändande soldater på vita duken, Alfred Hitchcock och andra världskrigets propagandafilmer, historieförmedlaren Steven Spielberg, muslimer som de andra i Hollywood och filmiska kommentarer till terrorattackerna den elfte september 2001. Läsaren får också stifta bekantskap med välkända regissörer och skådespelare. Boken illustreras med bilder ur filmer.
Ulf Zander är fil. dr vid Historiska institutionen vid Lunds universitet. Han är en flitig skribent i dags- och fackpress, där han recenserar historisk litteratur och historiska filmer. År 2001 disputerade han på avhandlingen Fornstora dagar, moderna tider, som handlar om hur svensk historia har använts i den offentliga debatten.
Men handlar filmer i historisk miljö egentligen om historia? Utgångspunkten i Clio på bio är att alla filmer är ett slags dokumentärer. Scenarierna på vita duken kan vara hur fantasifulla och verklighetsfrämmande som helst, men de speglar alltid, om än på olika sätt, de värderingar som var rådande då filmerna spelades in. På så sätt är alla filmer historiska, även de som likt Star Wars utspelas i framtiden och i en annan galax. I Clio på bio visar Ulf Zander sambanden mellan historiska skildringar i Hollywoodproduktioner och de kulturella, ideologiska och politiska moden som dominerat när dessa filmer blivit till. Borta med vinden handlar därför både om 1860-talets och 1930-talets USA. Scarlett OHaras kamp för att vinna kärlek och framgång knöt an till rådande uppfattningar om hur det varit i Södern under och efter amerikanska inbördeskriget och symboliserade dessutom depressionen, som gick mot sitt slut när filmen hade premiär 1938.
Hollywood har haft en avgörande betydelse för att förklara vad det innebär att vara amerikan i olika tider. De egenskaper som utmärker oss och vilka som är de andra är ingalunda statiska. Följaktligen har många av dem som tidigare klassats som fiender med tiden blivit vänner och vice versa. Zander skildrar hur dessa förändringar har gestaltats på vita duken, från den kontroversiella stum- filmsklassikern Nationens födelse till nutida storfilmer som Kingdom of Heaven, Cinderella Man och Black Hawk Down. Läsaren kan även ta del av framväxten av John Wayne som en amerikansk ikon samt den förändrade synen på vilda västern och indianer i filmens värld. Andra teman är hemvändande soldater på vita duken, Alfred Hitchcock och andra världskrigets propagandafilmer, historieförmedlaren Steven Spielberg, muslimer som de andra i Hollywood och filmiska kommentarer till terrorattackerna den elfte september 2001. Läsaren får också stifta bekantskap med välkända regissörer och skådespelare. Boken illustreras med bilder ur filmer.
Ulf Zander är fil. dr vid Historiska institutionen vid Lunds universitet. Han är en flitig skribent i dags- och fackpress, där han recenserar historisk litteratur och historiska filmer. År 2001 disputerade han på avhandlingen Fornstora dagar, moderna tider, som handlar om hur svensk historia har använts i den offentliga debatten.