Matematisk Medvetenhet
Författare | |
---|---|
Förlag | Argument Förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 262 |
Vikt | 465 gr |
Utgiven | 2001-01-15 |
SAB | Eabt.02 |
ISBN | 9789189036840 |
Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!