Kvanthumanism : materialismens uppgång och fall
Författare | |
---|---|
Förlag | Caduceus |
Genre | Filosofi och idéhistoria |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 326 |
Vikt | 569 gr |
Utgiven | 1998-10-15 |
SAB | Dj |
ISBN | 9789188908018 |
Vår civilisation balanserar onekligen på randen till materiellt sammanbrott. Lika otvetydigt står den också på tröskeln till en ny era en ny tidsålder. Detta kommer att leda till omvälvande förändringar i det mänskliga medvetandet under det kommande århundradet. Det rationella, analytiska och renodlat intellektuella sättet att tänka kommer att ersättas av ett förnuftstänkande som är effekten av den förändrade mänskliga medvetenheten.
Denna nya kvantmedvetenhet innebär att Den Gudomliga Kraften, eller själsenergin, tilltar i takt med att vi lär oss förstå meningen med livet.
Den begränsande materialistiska och ekonomistiska världsbild och verklighetsuppfattning som präglar och styr dagens människa leder till att hon konsekvent motarbetar naturen och de universella krafterna istället för att leva i samklang med dem. Ett sådant beteende straffar sig oundvikligen.
Denna ignorans av naturens lagar har redan lett till en markant ökning av återverkningarna från naturen, och kommer i en allt mer accelererande utsträckning att leda till ytterligare och allt värre naturkatastrofer och epidemier.
Det är endast en ökad medvetenhet om vår egen och Jordens roll i det kosmiska skeendet som kan förebygga eller åtminstone lindra de annalkande händelserna och bidra till civilisationens fortsatta utveckling och existens på Jorden.
Nycklarna till en fortsatt civilisation, utan krig, lidande och misär, är ökad kunskap, samverkan, samförstånd, hänsyn och ett osjälviskt tjänande.
I Kvanthumanismen materialismens uppgång och fall förklarar Alexander J. Markus bakgrunden till vårt destruktiva beteende. Han ger också konkreta anvisningar till hur vi skall kunna öka vår medvetenhet, både om våra begränsningar och om våra möjligheter till insikt och vidareutveckling som mänskliga varelser.