2000-talets barn bygger i sandlådan : normering av Ericametoden
Serie | Ericastiftelsen |
---|---|
Författare | |
Förlag | Mareld Böcker |
Genre | Psykologi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 99 |
Vikt | 152 gr |
Utgiven | 2006-05-03 |
SAB | Doat |
ISBN | 9789188872760 |
Använder pojkar kanoner och flickor små dockmöbler? När skapar barn en sammanhängande slutscen? För att normera Ericametoden har åttio sex- och nioåringar arbetat med sand och leksaker vid tre tillfällen vardera. Syftet var att få ett jämförelsematerial som beskriver hur barn idag byggeri sandlådan och se hur metoden kan anpassas till 2000-talets förhållanden. Inte minst utifrån barnkonventionens ambition att låta barn själva komma till tals, är det angeläget att ta vara på denna diagnostiska metod som bygger på leken som kommunikationsform. I kombination med modern utvecklingspsykologisk teori är Ericametoden med dessa nya normdata ett effektivt och värdefullt instrument för den psykolog som vill ge en rik beskrivning av ett enskilt barns emotionella, kognitiva och sociala utveckling.
Ericastiftelsen är en institution med inriktning på psykoterapi med barn och ungdomar. Verksamheten består av högskoleutbildning integrerad med klinisk verksamhet och forskning.
Ulla Forsbeck Olsson är leg. psykolog och verksam i BarnPsykologGruppen. Där arbetar hon tillsammans med sina kollegor med utredningar, behandling och utbildning på uppdrag av bland annat socialtjänst, skolor och familjer.
Ericastiftelsen är en institution med inriktning på psykoterapi med barn och ungdomar. Verksamheten består av högskoleutbildning integrerad med klinisk verksamhet och forskning.
Ulla Forsbeck Olsson är leg. psykolog och verksam i BarnPsykologGruppen. Där arbetar hon tillsammans med sina kollegor med utredningar, behandling och utbildning på uppdrag av bland annat socialtjänst, skolor och familjer.