Den anpassade grundskolan : när elevsynen lyfter lärandet

Den anpassade grundskolan : när elevsynen lyfter lärandet
Författare
Medverkande
Förlag Lärarförlaget
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Vikt258 gr
Utgiven2023-07-03
SABEu
ISBN 9789188149916

Hur ger vi alla chansen att nå sin fulla potential? En bok om hur elevsyn, förväntningar och prestation bygger självförtroende och lust att lära mer i den anpassade grundskolan .

Hur kan vi utmana elever i den anpassade grundskolan så att de ständigt når nya kunskapsnivåer?   

Denice Sverla sätter i den här boken fokus på lärandet i den anpassade grundskolan. Vad är det vi konkret behöver förändra för att erbjuda skolformens elever en utbildning där lärandet står i fokus och där växande och utveckling är en självklar möjlighet?

Med utgångspunkt från både teori och praktik delar Denice Sverla med sig av olika sätt att tänka och arbeta för att skapa ett både utmanande och meningsfullt lärande. Hon betonar vikten av att växa genom prestation där man känner sig delaktig och betydelsefull. Och att vi även i den här skolformen erbjuder ett värdeskapande lärande som förbereder eleven för en föränderlig framtid.    

Betyg 5 - Briljant!

"Boken ger en kort historisk tillbakablick över den anpassade skolan och synen på människor med IF-diagnoser, för att sedan ge förslag på organisations- och professionsutveckling inom kollegiet samt ge flertalet pedagogiska exempel. Diskussioner kring exempelvis elevbemötande och elevsyn relaterat till kravställning, kring didaktiska metoder och bedömning, kring de professionella rollerna på en skola och framgångsfaktorer för lärandeprocesser, är alla relevanta oavsett skolform. Boken är lättläst med vetenskaplig förankring och förankrad i läroplanen för den anpassade grundskolan samt för denna skolform relevanta SOU." BTJ-häftet nr 16/2023

Om författaren

Denice Sverla är speciallärare och biträdande rektor för en anpassad grundskola där eleverna läser både ämnen och ämnesområden.  


Innehåll

Förord

Inledning

 

1. Människosyn, elevsyn och relationer

Människosyn och elevsyn

Specialpedagogiska perspektiv

Från brister till tillgångar

Relationen med och i skolan

Underkrav, rimliga krav och överkrav

Sammanfattande reflektion

 

2. Den anpassade grundskolan då och nu

Intellektuell funktionsnedsättning

De sinnesslöa idioternas praktik

Synen på elevgruppens lärande i dag

Omsorg eller kunskapsfokus?

Sammanfattande reflektion

 

3. Anpassad grundskola 2.0

Elevsyn och bedömning

Organisation och kvalitet

Delaktighet och motivation

En utmanande och utvecklingsfokuserad praktik

Sammanfattande reflektion

 

4. Framtiden för elevgruppen

Självständighet

Anpassad skola i ett föränderligt samhälle

Självkännedom

Anställningsbarhet på den öppna arbetsmarknaden

Sammanfattande reflektion

 

 

Slutord

Litteratur