Förändringsprocesser i förskolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Lärarförlaget |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 214 |
Vikt | 434 gr |
Utgiven | 2023-06-13 |
SAB | Em-c.01 |
ISBN | 9789188149756 |
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Det är en konst att driva utveckling tillsammans
Att kontinuerligt utveckla både sig själv och verksamheten är en självklarhet för de flesta. Men det är en konst att göra det tillsammans så att alla känner sig delaktiga, engagerade och tar ansvar för förändringsprocessen. I boken Förändringsprocesser i förskolan får vi följa en förskolas vardags-arbete där målet är att ständigt förbättra verksamheten genom att arbeta med demokratiska, hållbara förändringsprocesser.
Förändring som en utvecklingsresa vi gör tillsammans
Utifrån sina egna erfarenheter ger författarna, Maria Elbrand och Theres Åkerblom, olika perspektiv på förändringsarbete och vuxnas utveckling och lärande - både praktiska och teoretiska. De ger exempel på hur du tillsammans med dina kollegor skapar förutsättningar för en lärande förskola - för barnens bästa.
Betyg: 4 - Mycket bra!
"Bokens absoluta styrka är närheten till praktiken, vilket också medför att författarnas röster, i sina roller, blir väldigt tydliga. Exempel hämtas ur en förskolas förändringsarbete, från en traditionell och "förmanande" förskola till en förskola med nyfikenhet och lust där barnens lärandeprocesser sätts i centrum och där de får möjlighet, och framför allt rättighet, att påverka sin utbildning. Boken följer hela resan och är fylld av praktiska exempel och egna reflektioner." BTJ-häftet nr 15, 2023
Om författarna
Maria Elbrand är legitimerad förskollärare, utvecklingsledare, fil.mag i den praktiska kunskapens teori samt ateljerista.
Theres Åkerblom är legitimerad förskollärare, rektor, processtödjare samt lärarfortbildare och författare.
Innehåll
Kapitel 1 Mod att förändra förhållningssätt
Kapitel 2 Utvecklingsresan startar
Kapitel 3 En gemensam vision och mission
Kapitel 4 Ansvar utifrån olika roller
Kapitel 5 Leda sig själv inifrån och ut
Kapitel 6 Morgonmöten för delaktighet och inflytande
Kapitel 7 Arbetsmiljön och dess möjligheter
Kapitel 8 Pedagogisk miljö som demokratisk mötesplats
Kapitel 9 Tillitskultur och helhjärtat engagemang
Kapitel 10 En flexibel organisation och struktur
Kapitel 11 En organisationskultur vi har gemensamt
Kapitel 12 Processväggens betydelse
Kapitel 13 Barns förmågor i en föränderlig värld
Referenser