Göra demokrati - projekterande arbete med förskolans yngsta
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Lärarförlaget |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 216 |
Vikt | 410 gr |
Utgiven | 2019-04-01 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789188149343 |
Ettåringar måste få leva och uppleva demokrati. Det är grundbulten i projektet som Johanna Appelquist och Helena Marken berättar om i den här boken. Vi får följa hur de yngsta barnen utforskar och skapar relationer till platser tillsammans med pedagogerna.
Författarna visar hur ett projekterande förhållningssätt och pedagogisk dokumentation gör det möjligt att mötas kring barnens strategier och teorier. De beskriver också hur barnens familjer blir viktiga medspelare när de yngsta tar plats på ett nytt sätt i samhället utanför förskolan.
RECENSIONER
"Love it! Gillar den konsekventa stränga tonen så här jobbar vi, så det så! Och det starka ställningstagandet för demokrati för barnen på riktigt. Boken behövs i dessa tider av undervisningserövrande och målfixering."
- Lena Edlund, pedagogisk utvecklare och författare till De yngsta barnen och läroplanen
"Hur en förskola kan göra för att verkligen bli till en 'mikrodemokrati' för de barn som går där lyckas de sedan förmedla... ett rikt, vackert och berikande bildmaterial ... barnens familjer blir mer delaktiga än i något annat projekt jag tagit del av (bara det gör denna bok läsvärd) ... Appelquist och Marken visar hur barnen, men också de själva och deras kollegor, får nya erfarenheter och insikter genom att dela varandras strategier som att lägga sig på rygg på en filt i skogen eller på torget och titta upp och att det är detta som demokrati handlar om, att mötas och vara öppen för olikheter"
- Maria Herngren, Modern Barndom 4/2019
"... en förnämlig handledning i hur en kan, med ett projekterande arbetssätt, utveckla, vidga och fördjupa demokratiarbetet för de allra yngsta barnen i förskolan ... Boken är engagerande och inspirerande med frikostiga fotoillustrationer. Det är en bok som vidgar synen på utbildning för små barn och den sätter ner foten när det gäller att leva och göra demokrati.
- Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 12, 2019 (Bibliotekstjänst)
INNEHÅLL
1 EN FÖRSKOLA I SAMHÄLLET
Såpbubblan och Bagarmossen
Pedagogik i en föränderlig omvärld
Vägen till ett projekterande arbetssätt
2 DEMOKRATI SOM LEDORD:
Ett viktigt verktyg
Alternativa röster
Att leva demokrati
En fredligare värld
3 VI FÖRBEREDER PROJEKTET
Första mötet med föräldrarna
4 NU KOMMER BARNEN
Ute/inne
Strategier och utforskande
Dukar, lappar och prickar
Projektgården
Klättra, sitta och balansera
Bollar, ballonger och svårtillgängliga platser
Ljud och ljudrum
Att vispa sig fram
5 FÖRÄNDRINGAR PÅ PLATSEN
Ljus och mörker
Platser på platsen
6 TORGET I CENTRUM
Utforskande med samma strategier
Synas i samhället
Vi sätter spår på torget
Avslutningen på torget
7 VI TAR PLATS PÅ TORGET
Förgänglig konst
Att bli till som kreatör i offentligheten
Mönster och symboler
8 NYA PERSPEKTIV PÅ PLATSEN
Torget uppifrån
9 MÖTE MED ETT ANNAT TORG
Sergels torg
En duva och en koltrast