Yrkesdidaktikens mångfald
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Lärarförlaget |
Genre | Pedagogik |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 275 |
Vikt | 610 gr |
Utgiven | 2017-12-08 |
SAB | Eab.06 |
ISBN | 9789188149213 |
Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut?
Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik kan ta form i en svensk kontext. Författarna lyfter viktiga aspekter av yrkeslärares arbete, så som bedömning, yrkesidentitet och relationen mellan yrkesämnen och gymnasiegemensamma ämnen.
Yrkesdidaktikens mångfald<i/> synliggör kunskapsområdet yrkesdidaktik för såväl yrkesverksamma lärare och skolledare på yrkesprogrammen som för yrkeslärarprogrammets studenter, lärarutbildare och handledare.
Antologin är ett resultat av en forskarskola i yrkesämnenas didaktik, där flera lärosäten samverkat. Redaktörer för antologin är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, Viveca Lindberg, docent i didaktik och lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet samt Gun-Britt Wärvik, docent i pedagogik och lektor vid Göteborgs universitet.
<blockquote>Den här boken syftar till att bidra till diskussionen om vad yrkesdidaktik kan tänkas vara i relation till Gy 2011 för gymnasieskolan. Genom en rad konkreta exempel illustreras en mångfald av yrkesdidaktiska uttryck. Antologin fångar viktiga aspekter av yrkeslärares arbete och förutsättningarna för dessa.<i/></blockquote>
Andreas Fejes, Viveca Lindberg och Gun-Britt Wärvik
<blockquote> det [har] varit otroligt spännande att ta del av bokens olika kapitel. Den bredd och mångfald som visas upp i de olika bidragen gör att många olika aspekter av yrkesutbildningen blir belysta. Rubrikerna till bokens olika delar kan också fungera som en karta över det yrkesdidaktiska landskapet.<i/></blockquote>
Ingrid Carlgren, professor emerita vid Stockholms universitet
Innehåll
Medverkande
Förord
1. Introduktion
Viveca Lindberg, Andreas Fejes & Gun-Britt Wärvik<i/>
2. Vad är ett yrkesämne?
Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik<i/>
3. Simuleringsaktiviteter i metodrum
Ingela Leibring<i/>
4. Entreprenörskap i hantverksprogrammet
Jessica Wallin & Andreas Fejes<i/>
5. När eleverna äger kunskapen
Ola Lindholm<i/>
6. Att bygga sig till kunskap
Magnus Fjellström<i/>
7. Reflektion genom digital dialog
Gunilla Berg Christoffersson<i/>
8. Tid för handledning
Åsa Mårtensson & Per Andersson<i/>
9. Lärares samverkan för yrkeskunnande
Maria Christidis & Viveca Lindberg<i/>
10. Matematik för yrkeskunnande
Karolina Muhrman<i/>
11. Återkopplingspraktiker i frisörutbildningen
Anna Öhman<i/>
12. Bedömning för yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson & Per-Olof Thång<i/>
13. Yrkeslärares kompetensutveckling
Susanne Köpsén & Per Andersson<i/>
14. Lärande identiteter i frisörutbildningen
Eva Klope<i/>
15. Yrkesdidaktik och bildning
Ruhi Tyson<i/>
16. Yrkesdidaktiska vägval
Ingrid Carlgren<i/>
17. Yrkesdidaktisk forskning in i framtiden
Andreas Fejes, Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik<i/>