Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2014
Serie | MedieNotiser |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Nordicom |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Boardbook |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 146 |
Vikt | 490 gr |
Utgiven | 2015-06-02 |
SAB | Bs-c(p) |
ISBN | 9789187957147 |
Det är lätt att få intrycket att hela medievärlden är stadd i radikal omvandling. Är det så?
- Både ock, säger Ingela Wadbring, föreståndare för Nordicom. Samtidigt som den tekniska omvandlingen pågår, finns det också mycket stabilitet i våra medievanor. Fortfarande tittar åtta av tio på vanliga tv en genomsnittlig dag, i snitt drygt en och en halv timme. De unga har emellertid helt andra vanor än äldre; att titta på videoklipp på Youtube är lika vanligt som att titta på tv bland de unga. Pensionärer tittar i mycket liten utsträckning på videoklipp, men lägger mycket tid på att titta på vanlig tv. Hur vi använder medier är en generationsfråga.
Över tid läser en allt mindre andel av befolkningen tidningar – oavsett plattform – medan läsning av bok ligger på en stabil nivå. På internet är det en betydligt större andel av befolkningen som tar del av sociala medier än traditionella medier. Det finn dock genomgående stora skillnaderna mellan unga och äldre, och det gäller samtliga medieformer.