Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2014

Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2014
Serie MedieNotiser
Medverkande
Förlag Nordicom
GenreMedia och kommunikation
FormatBoardbook
SpråkSvenska
Antal sidor146
Vikt490 gr
Utgiven2015-06-02
SABBs-c(p)
ISBN 9789187957147
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Det är lätt att få intrycket att hela medievärlden är stadd i radikal omvandling. Är det så? - Både ock, säger Ingela Wadbring, föreståndare för Nordicom. Samtidigt som den tekniska omvandlingen pågår, finns det också mycket stabilitet i våra medievanor. Fortfarande tittar åtta av tio på vanliga tv en genomsnittlig dag, i snitt drygt en och en halv timme. De unga har emellertid helt andra vanor än äldre; att titta på videoklipp på Youtube är lika vanligt som att titta på tv bland de unga. Pensionärer tittar i mycket liten utsträckning på videoklipp, men lägger mycket tid på att titta på vanlig tv. Hur vi använder medier är en generationsfråga. Över tid läser en allt mindre andel av befolkningen tidningar – oavsett plattform – medan läsning av bok ligger på en stabil nivå. På internet är det en betydligt större andel av befolkningen som tar del av sociala medier än traditionella medier. Det finn dock genomgående stora skillnaderna mellan unga och äldre, och det gäller samtliga medieformer.