Konsten att få andra att prestera
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | RB publishing |
Genre | Management |
Format | Ljudbok (MP3) |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-01-10 |
SAB | Qbab/LC |
ISBN | 9789186439187 |
Ljudbok av den bästsäljande boken med samma namn.
Fler kommentarer:
Tack Kenth! Har precis läst din senaste bok, hittade massor av bra konkreta tips som redan hjälpt mig i yrkesutövandet, tack. Marko Latva-Nevala, Tre Kronor Försäkring AB
Många bra tips tankar och idéer. Lätta att förstå och komma igång med. Jag rekommenderar alla som har någon typ av ledaransvar att läsa boken. Oavsätt om man är chef, coach, arbetsledare eller lärare av något slag." Per Bernardson. Omr. chef/Rektor/Systemansvarig IST
Fem snabba frågor till Kenth Åkerman:
I ett välspelande lag hittar du lagspelare. I ett vinnande lag är det en förutsättning
Hur får du andra att prestera och vad avgör om du blir en framgångsrik coach?
"För att bli framgångsrik i din coachning krävs tillit, ett förtroende både för dig, ditt förhållningssätt, ditt budskap och ditt agerande. Anar medarbetarna några som helst baktankar mister du förtroendet och alla dina inlärda frågetekniker, feedbackmodeller och andra verktyg faller pladask." hävdar Kenth. Coachning kan ibland ta lite tid. Är man som medarbetare van vid en annan typ av ledarskap ska du kanske inte förvänta dig de stora resultaten direkt.
Men är inte coachning en självklarhet?
Jag vill gärna tro det, men min erfarenhet visar att vi tillsammans med vår chefsroll också anammar den makt det innebär. Makt kan rätt använd motivera, men ofta är det motsatsen...
Ska chefen inte använda sin makt då
?
"Inneboende i alla människor finns en ådra av att vilja "ha rätt", "ha kontroll" och "ha makt". Kanske är det istället behovet av att vara någon som visar sig. Behovet av att vara signifikant. Chefens roll är att få ett välspelande lag. Inte att ha kontroll eller utöva makt! säger Kenth med eftertryck. Kenth som själv möter tusentals medarbetare och chefer i sin roll som inspiratör har erfarenhet; Makt är en förutsättning, men det är medarbetarna, spelarna i laget, som ska ha den. Inte chefen på läktaren.
Hur menar du då?
När vi som föräldrar exempelvis säger till våra barn att göra saker och det ska göras nu med en gång. Är det för att det alltid är bäst för barnet, som gärna dröjer en stund i nuet innan man agerar. Eller är det så att du själv vill att det ska hända, nu, för din egen skull? Och när det inte händer upprepar du uppmaningen, denna gång kanske med tillägget: "Du lyssnar aldrig på vad jag säger...". Din egen frustration tas ut över ditt barn. Du utövar helt enkelt din makt!
Hur får du då andra att prestera?
Som chef måste du ha modet att släppa kontrollen och ge makten till medarbetarna. Genom att säga vad andra ska göra tar du ifrån dem ansvaret och också makten. Genom att sedan kontrollera att det blir gjort, kanske t o m på det sätt som du själv skulle gjort arbetet, minskar du tilliten i relationen. Ansvaret tas ifrån medarbetaren. Kvalitet och prestation sjunker. Medarbetarens egna kontroll över processen minskar och därmed sannolikt också motivationen. Genom ett felsteg, troligen ofta upprepat, får du sämre kvalitet, prestation och motivation. Och det var just dessa delar som du vill ha mer utav, eller hur?