Hemmasittande elever och vägen tillbaka

Hemmasittande elever och vägen tillbaka
Förlag Columbus Förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor253
Vikt592 gr
Utgiven2022-02-01
SABEaacb
ISBN 9789185617432

 

Om elever som inte kan gå tll skolan

Ny upplaga! Mycket har hänt. Sju års intensivt utvecklingsarbete har gett resultat.

Hur ser skolfrånvaron ut i Sverige och utomlands? Ny forskningsöversikt ger svar.

Hemmasittare i den första upplagan byts ut till hemmasittande elever. Läs varför i Hemmasittande elever och vägen tillbaka.

Genom föräldrars engagemang lyfts i denna upplaga fram att omvärlden bättre måste anpassas till hemmasittande elevers behov för att deras återgång till skolnärvaro ska bli hållbar.

Hur kan man arbeta online med skolfrånvarande unga? Tio års erfarenhet kan nu presenteras.

Elever, föräldrar, socialtjänsten och skolpersonal kommer till tals i autentiska intervjuer och chattar.

Gratis arbetsverktyg på Magelungen.com/akademi

 

Bokens målgrupper är främst personal inom skola, socialtjänst, BUP samt föräldrar och anhöriga.

Mer ur bokens innehåll:

Orsaker till skolfrånvaro

Inlärningsteori och beteendeanalys en grund att stå på

Att uppmuntra och förändra beteenden

Konsten att skapa allians med elever, föräldrar, skolpersonal Samverkan och samordning en grundbult

Kartläggning och att analysera information Förändringen och vägen tillbaka steg för steg Vidmakthållande hur får man förändringen att vara över tid?

Läsaren får kunskap, många praktiska tips och via intervjuer möjlighet att ta del av ungas, deras familjers och yrkesverksammas verklighet. Hemmasittande elever och vägen tillbaka ger både en forskningsbaserad grund och är en praktisk handbok.

Om författarna Peter Friberg, Ia Sundberg Lax, Robert Palmér och Marit Sahlström arbetar eller har arbetat på Magelungen. Tillsammans med andra kollegor har de utvecklat ett manualbaserat behandlingsprogram för hemmasittande elever som ligger till grund för ett antal verksamheter i landet. Sara Linderdahl, doktorand i pedagogik vid Uppsala universitet, ger en redogörelse för ny forskning på området skolfrånvaro.