Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum
Serie | Artmonitor avhhandling |
---|---|
Författare | |
Förlag | Art Monitor |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 143 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2023-05-17 |
SAB | Eabih.02 |
ISBN | 9789180691475 |
Avhandlingen Slöjdundervisning med nyanlända elever – om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum syftar till att identifiera och beskriva slöjdlärares och nyanlända elevers multimodala interaktion och kommunikation, och hur detta kommer till uttryck i slöjdundervisning och lärmiljön i slöjdklassrummet. En handhållen kamera används för att dokumentera slöjdundervisning med nyanlända elever på två grundskolor i årskurs 8–9, under en termin. Avhandlingen utgår från en sociokulturell och multimodal teoriram. Ytterligare utgångspunkt är teorin om praxisgemenskap. Den teoretiska ansatsen möjliggör ett fokus på delaktighet, interaktion och kommunikation i slöjdundervisning mellan nyanlända elever och slöjdlärare.
Resultaten visar att slöjdundervisning och lärmiljön i slöjdklassrummet erbjuder nyanlända elever rika möjligheter till multimodal kommunikation och interaktion i en situerad kontext. Lärmiljön i slöjdklassrummet möjliggör sociala möten och delaktighet för nyanlända elever, vilket eleverna tar egna initiativ till. Vidare visar resultaten hur ämnesspecifika begrepp är komplexa och abstrakta i slöjden, men med utgångspunkt i elevernas slöjdföremål sätts ämnesspecifika begrepp i en konkret kontext för nyanlända elever. Vidare visas hur nyanlända elever ges möjlighet att visa sina kunskaper multimodalt i slöjdundervisning och att kunskaper i svenska inte är avgörande för elevernas deltagande. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling och består av fyra artiklar och en kappa.