Ett nytt karismatiskt landskap i Sverige
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Livets Ords Förlag |
Genre | Religion |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 77 |
Vikt | 135 gr |
Utgiven | 2016-04-13 |
SAB | Cks |
ISBN | 9789178669943 |
Dessa artiklar, som väckte stor uppmärksamhet, presenterar delar av en unik kartläggning av nya karismatiska församlingar i Sverige som gjorts av Torbjörn Aronson, docent i kyrkohistoria vid Uppsala Universitet. Det handlar om en växande pingstkarismatisk (eller "pentekostal") samfundsöverskridande rörelse av församlingar i Sverige, av vilka flertalet är påverkade av teologi och spiritualitet med rötter i den karismatiska väckelsen i Sverige eller andra länder under 1960-1980-tal.
Artiklarna presenterar en översiktlig undersökning av stora delar av denna grupp av församlingar, med hjälp av offentligt publicerat material. Resultatet av undersökningen visar konturerna av ett nytt kyrkligt landskap i Sverige, vilket inte går att låsa in i kategorier hämtade från 1800- och 1900-talens frikyrkliga strukturer. Globalisering och migration har fört mängder av nya neokarismatiska församlingar och nätverk till Sverige. Teologi och spiritualitet har blivit viktigare än samfundslojalitet. Det betyder att pastorer, präster och journalister, religionsvetare, teologer och kyrkohistoriker i Sverige behöver tänka om när det gäller analyser av både kyrka, frikyrka och pingstkarismatisk kristendom i Sverige.
Artiklarna presenterar en översiktlig undersökning av stora delar av denna grupp av församlingar, med hjälp av offentligt publicerat material. Resultatet av undersökningen visar konturerna av ett nytt kyrkligt landskap i Sverige, vilket inte går att låsa in i kategorier hämtade från 1800- och 1900-talens frikyrkliga strukturer. Globalisering och migration har fört mängder av nya neokarismatiska församlingar och nätverk till Sverige. Teologi och spiritualitet har blivit viktigare än samfundslojalitet. Det betyder att pastorer, präster och journalister, religionsvetare, teologer och kyrkohistoriker i Sverige behöver tänka om när det gäller analyser av både kyrka, frikyrka och pingstkarismatisk kristendom i Sverige.