IKEA : design och identitet
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokförlaget Arena |
Genre | Konst |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 255 |
Vikt | 951 gr |
Utgiven | 2009-10-15 |
SAB | Ihhb-c.55 |
ISBN | 9789178433131 |
IKEA:s kataloger är som fotoalbum av det svenska hemmet. Här speglas samtiden i allt från 70-talets bruna manchestersoffor och lackade furuköksbord till dagens moderna design i PS-kollektionen av högsta internationella klass. Det är retro, nostalgi, nutid och framtidsvision. Men vad ligger bakom ett så starkt koncept att man fått möblera snart sagt varenda svenskt hem sedan årtionden tillbaka? Hur skapades dessa osannolikt framgångsrika basmöbler och hur har utvecklingen sett ut fram till dagens målmedvetna stilbildning?
Ikea design och identitet är en personlig skildring av ansiktena och idéerna bakom Sveriges mest kända produkter. Författaren belyser IKEA:s roll i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och utvecklingen från småskaligt postorderföretag till dagens multinationella verksamhet med 260 varuhus världen över. Läsaren får också en initierad historiebeskrivning över IKEA:s utveckling till föregångare inom möbeldesign kompletterad med ett omfattande register över formgivarna som arbetat för IKEA genom åren med namn som Sigvard Bernadotte, Dan Ihreborn och Verner Panton jämsides med relativt anonyma formgivare. Boken innehåller också intervjuer med ett antal av dagens mest framträdande designer samt ett urval av de berömda reklamkampanjerna som för alltid gav IKEA en plats i reklamhistorien. Allt generöst illustrerat med bilder från IKEA:s välfyllda arkiv. En djupdykning in i designhistorien hos ett företag som för alltid präglat vår svenska folksjäl!