Ekollon
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bakhåll |
Genre | Utländska berättare |
Format | Klotband |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2014-02-14 |
SAB | Hce |
ISBN | 9789177424055 |
Yoko Ono är konstnär, musiker, fredsivrare, miljökämpe och mycket mer. Med sin nya bok Ekollon fortsätter hon de konceptuella instruktioner som hon inledde med den numera legendariska boken Grapefruit.
Precis som i den första boken är hennes grundidé att 1) konstverken inte behöver utföras av avsändaren/konstnären utan hellre av mottagarna/publiken och att 2) konstverken inte behöver utföras handgripligen utan lika gärna bara i tankarna. Det är så man kan ta ut svängarna helt och hållet, det är så man kan bli gränslöst kreativ.
Själva begreppet konst förvandlas därmed radikalt: istället för traditionella målningar som stilla beskådas av passiva betraktare blir konsten något dynamiskt-föränderligt-oavslutat-växande, konsten blir publikens kreativa tänkande.
Boken Ekollon är överrumplande och oförutsägbar - och samtidigt profilerad, sträv, egensinnig, tydligt präglad av en formande konstnärspersonlighet, av Yoko Ono, denna mångfacetterade österländska-västerländska kvinna, ikon, nutidsmetafor, som alla känner till men få vet särskilt mycket om.
För massmedia är Yoko ibland (fortfarande!) "kvinnan som splittrade Beatles", som vilseförde John Lennon, man kommenterar hennes udda sångstil - allt det där är bara ytliga fraser. I själva verket är hon en betydelsefull experimenterande internationell konstnär, en självständig, djupsinnig, genomreflekterad systematisk ifrågasättare, en experimentator som varit verksam i decennier och "gjort allt" i konceptkonstväg, en ohejdbar kreatör med uppsjöar av originella ideer. Hennes stora konstutställningar som ständigt turnerar världen över - på senare år har hon haft utställningar nära oss, i Wanås i Skåne 2011, på Moderna Museet i Stockholm 2012 och på Louisiana i Danmark 2013 - visar med tydlighet hennes väldiga bredd och djup.
Boken är späckad med tankeväckande och annorlunda projekt, allt riktat som uppmaningar till läsaren, som t ex:
Betrakta två personer ute på stan som grälar om något. Känn efter vad du tycker om dem.
a) Flyg upp ungefär tio meter ovanför dem. Känn efter vad du tycker om dem nu.
b) Flyg upp lika högt som toppen av Empire State Building. Känn efter vad du tycker om dem nu.
c) Flyg till en annan planet. Känn efter vad du tycker om dem nu.
Skaffa en bit gummi, stor som din handflata. Föreställ dig att du sträcker ut gummit så att det täcker hela världen. Upptäck hur mycket du kan täcka med detta gummi. Häng sedan gummit på väggen bredvid din säng.
Viska din dröm till ett moln. Be molnet komma ihåg den.
Yoko Onos nya bok Ekollon i översättning av Peter Glas. ISBN 978-91-7742-405-5. Högkvalitetspapper, sydda ark, klotband. 208 sidor.
Precis som i den första boken är hennes grundidé att 1) konstverken inte behöver utföras av avsändaren/konstnären utan hellre av mottagarna/publiken och att 2) konstverken inte behöver utföras handgripligen utan lika gärna bara i tankarna. Det är så man kan ta ut svängarna helt och hållet, det är så man kan bli gränslöst kreativ.
Själva begreppet konst förvandlas därmed radikalt: istället för traditionella målningar som stilla beskådas av passiva betraktare blir konsten något dynamiskt-föränderligt-oavslutat-växande, konsten blir publikens kreativa tänkande.
Boken Ekollon är överrumplande och oförutsägbar - och samtidigt profilerad, sträv, egensinnig, tydligt präglad av en formande konstnärspersonlighet, av Yoko Ono, denna mångfacetterade österländska-västerländska kvinna, ikon, nutidsmetafor, som alla känner till men få vet särskilt mycket om.
För massmedia är Yoko ibland (fortfarande!) "kvinnan som splittrade Beatles", som vilseförde John Lennon, man kommenterar hennes udda sångstil - allt det där är bara ytliga fraser. I själva verket är hon en betydelsefull experimenterande internationell konstnär, en självständig, djupsinnig, genomreflekterad systematisk ifrågasättare, en experimentator som varit verksam i decennier och "gjort allt" i konceptkonstväg, en ohejdbar kreatör med uppsjöar av originella ideer. Hennes stora konstutställningar som ständigt turnerar världen över - på senare år har hon haft utställningar nära oss, i Wanås i Skåne 2011, på Moderna Museet i Stockholm 2012 och på Louisiana i Danmark 2013 - visar med tydlighet hennes väldiga bredd och djup.
Boken är späckad med tankeväckande och annorlunda projekt, allt riktat som uppmaningar till läsaren, som t ex:
Betrakta två personer ute på stan som grälar om något. Känn efter vad du tycker om dem.
a) Flyg upp ungefär tio meter ovanför dem. Känn efter vad du tycker om dem nu.
b) Flyg upp lika högt som toppen av Empire State Building. Känn efter vad du tycker om dem nu.
c) Flyg till en annan planet. Känn efter vad du tycker om dem nu.
Skaffa en bit gummi, stor som din handflata. Föreställ dig att du sträcker ut gummit så att det täcker hela världen. Upptäck hur mycket du kan täcka med detta gummi. Häng sedan gummit på väggen bredvid din säng.
Viska din dröm till ett moln. Be molnet komma ihåg den.
Yoko Onos nya bok Ekollon i översättning av Peter Glas. ISBN 978-91-7742-405-5. Högkvalitetspapper, sydda ark, klotband. 208 sidor.