Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen : undervisning, metoder och strategier

Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen : undervisning, metoder och strategier
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor144
Vikt234 gr
Utgiven2024-09-16
SABEabf
ISBN 9789177414483

<strong>I en allt mer m&aring;ngkulturell och spr&aring;kvariationsrik skola st&auml;lls l&auml;rare inf&ouml;r utmaningen att skapa en undervisning som gynnar alla elever oavsett bakgrund. Nyckeln till framg&aring;ng &auml;r ett spr&aring;kutvecklande arbetss&auml;tt i alla &auml;mnen.</strong>

Denna bok &auml;r resultatet av &aring;r av forskning och praktisk erfarenhet. Den inneh&aring;ller praktiska tips, metoder och strategier f&ouml;r dig som vill integrera effektiva, spr&aring;kutvecklande metoder i din dagliga undervisning f&ouml;r att fr&auml;mja elevernas spr&aring;k- och kunskapsutveckling i &auml;mnen som till exempel svenska, matematik och naturvetenskap.

Boken tar ocks&aring; upp hur du organiserar l&auml;randet f&ouml;r nyanl&auml;nda och flerspr&aring;kiga elever, bed&ouml;mer deras kunskaper och integrerar ett interkulturellt perspektiv.

Boken v&auml;nder sig till alla l&auml;rare i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Exemplen i boken riktar sig huvudsakligen till grundskoll&auml;rare men ger v&auml;rdefulla insikter &auml;ven f&ouml;r dig som undervisar p&aring; gymnasiet och inom vux.

Tiia Ojala &auml;r prisad l&auml;rare med en fil.mag. i svenska som andraspr&aring;k. Hon &auml;r ocks&aring; en uppskattad f&ouml;rel&auml;sare, l&auml;romedelsf&ouml;rfattare och legitimerad coach. Tiia Ojala &auml;r utvecklare av digitala l&auml;rresurser och har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av att arbeta med nyanl&auml;nda i alla &aring;ldrar.

<strong>Sagt om boken:</strong>
&quot;...boken &auml;r en l&auml;sv&auml;rd och anv&auml;ndbar tillg&aring;ng &auml;ven f&ouml;r l&auml;rare i skolor som har f&aring; elever med andra modersm&aring;l.&quot;
/Linus Bj&ouml;rk, BTJ-h&auml;ftet nr 21 2024