VFU-handledning : handbok för lärare

VFU-handledning : handbok för lärare
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor187
Vikt315 gr
Utgiven2024-04-16
SABEabo
ISBN 9789177414018

<strong>Praktikn&auml;ra handbok f&ouml;r l&auml;rare f&ouml;r &ouml;kad handledarkompetens.</strong>

VFU-handledaren har en viktig roll och funktion i l&auml;rarstudentens professionsutveckling. Men vad &auml;r det som bidrar till en god handledning under den verksamhetsf&ouml;rlagda utbildningen?

Denna handbok f&ouml;r l&auml;rare presenterar och f&ouml;rdjupar f&ouml;rst&aring;elsen kring ett antal avg&ouml;rande omr&aring;den. Data fr&aring;n &ouml;ver 1800 VFU-handledare visar att det handlar om trygghet och relationsbyggande, f&ouml;rebildlighet, lyssnandets konst, rollen som bollplank och kritisk v&auml;n, &ouml;msesidigt l&auml;rande, arbetslagets betydelse samt konflikthantering. Det goda avslutet, studentperspektivet och det fortsatta samtalet &auml;r ytterligare teman som behandlas. Som en r&ouml;d tr&aring;d genom hela boken l&ouml;per samtalets potential &ndash; inte enbart med studenten utan ocks&aring; kollegor emellan.

Boken &auml;r praktikn&auml;ra och rik p&aring; exempel och samtidigt f&ouml;rankrad i s&aring;v&auml;l aktuell och relevant forskning som bepr&ouml;vad erfarenhet. Sammantaget kan inneh&aring;llet gynna strukturerade, meningsskapande och l&auml;rande samtal som ger studenten goda f&ouml;ruts&auml;ttningar att f&ouml;rst&aring; och l&auml;ra sig uppdraget. Ytterst &auml;r det till gagn f&ouml;r barns och elevers l&auml;rande och deras r&auml;tt till en meningsfull och trygg milj&ouml;.

Boken v&auml;nder sig framf&ouml;r allt till l&auml;rare som utbildar sig till handledare men &auml;r ocks&aring; till nytta f&ouml;r dem som redan har genomg&aring;tt handledarutbildning eller handleder utan att ha g&aring;tt en s&aring;dan utbildning. Den kan med f&ouml;rdel &auml;ven l&auml;sas av rektorer, f&ouml;rskoll&auml;rare samt andra som &auml;r intresserade av handledning och samtal generellt.

Tone F&ouml;rsund &auml;r l&auml;rare vid institutionen f&ouml;r sociologi och arbetsvetenskap, G&ouml;teborgs universitet, och arbetar bland annat med konflikthantering, ledarskap, grupputveckling, pedagogik och handledning. Hon har under m&aring;nga &aring;r verkat som kursansvarig f&ouml;r handledarutbildning.

Per Fagerstr&ouml;m &auml;r utvecklingsledare verksam fr&auml;mst vid den kommunala uppdragsenheten Center f&ouml;r skolutveckling i G&ouml;teborg, d&auml;r han st&ouml;djer mellanl&auml;rare/l&auml;rledare och skolledare i sitt uppdrag kring kollegialt och kollektivt l&auml;rande. Under en l&auml;ngre tid har han varit involverad i G&ouml;teborgs universitets VFU-handledarutbildning. F&ouml;rfattare till <em>Kollegialt l&auml;rande i skolan</em> (Gothia Kompetens, 2022).

<strong>Sagt om boken</strong>
&quot;En v&auml;lbeh&ouml;vlig och praktikn&auml;ra bok som mycket v&auml;l svarar mot de behov som finns innan, under och efter den verksamhetsf&ouml;rlagda utbildningen. Helhetsbetyg: 4.&quot;
/Elisabeth J&ouml;nsson, BTJ-h&auml;ftet nr 16 2024