Npf och socialtjänsten : lagstiftning, bemötande och anpassningar
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens AB |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 111 |
Vikt | 186 gr |
Utgiven | 2021-01-15 |
SAB | Ohfh-c |
ISBN | 9789177411994 |
Många av de personer som kommer i kontakt med och behöver insatser från socialtjänsten har en neuropsykiatrisk diagnos, en funktionsnedsättning som inte syns utanpå. För att fatta rätt beslut i arbetet behöver vi kunskap och ha rätt glasögon på oss.
Boken Npf och socialtjänsten – lagstiftning, bemötande och anpassningar tar avstamp i socialtjänstens uppdrag, det som ligger till grund för arbetet och beslut om insatser för att sedan gå in på själva lagstiftningen. Hur ska man som professionell förhålla sig till alla de olika lagar – den lagspagetti – som finns i dessa ärenden? Och hur kan man skapa bra möten och anpassa sitt beteende så att alla får den insats de behöver?
Med stor kunnighet och insikt vägleder oss författarna i det sociala arbetet runt personer med npf så att det kan bli bra för både klienter och socialarbetare – att få ett bra liv och att samtidigt göra gott.
Socionomutbildningen innehåller i dag ingenting om denna klientgrupp trots att väldigt många kommer i kontakt med dem i sin yrkesutövning, antingen föräldrar till barn med npf som behöver insatser eller personer själva med en npf-diagnos; boken fyller således ett stort behov för socialtjänsten för att kunna möta denna målgrupp på bästa sätt.
Boken avslutas med ett antal personliga berättelser för att öka förståelsen om hur npf påverkar vardagen för familjelivet.
Elisabeth Sundström Graversen är socionom. Hon arbetar idag som kanslichef på Riksförbundet Attention och är ansvarig för ett treårigt projekt, Familjelyftet, med syfte att stärka föräldrar i familjer med npf och i deras möte med socialtjänsten. Hon har mångårig erfarenhet inom socialt arbete, bland annat som verksamhetschef för ett HVB-hem, och har även haft uppdrag som kommunalråd.
Bo Hejlskov Elvén är psykolog. Han har arbetat med funktionsnedsättningar och beteendeproblem i många år utifrån ett rättighetsperspektiv. Bos forskning vid Birmingham City University handlar om hur professionella och föräldrar tänker kring beteende och vad det innebär för kvaliteten i arbetet.
Boken Npf och socialtjänsten – lagstiftning, bemötande och anpassningar tar avstamp i socialtjänstens uppdrag, det som ligger till grund för arbetet och beslut om insatser för att sedan gå in på själva lagstiftningen. Hur ska man som professionell förhålla sig till alla de olika lagar – den lagspagetti – som finns i dessa ärenden? Och hur kan man skapa bra möten och anpassa sitt beteende så att alla får den insats de behöver?
Med stor kunnighet och insikt vägleder oss författarna i det sociala arbetet runt personer med npf så att det kan bli bra för både klienter och socialarbetare – att få ett bra liv och att samtidigt göra gott.
Socionomutbildningen innehåller i dag ingenting om denna klientgrupp trots att väldigt många kommer i kontakt med dem i sin yrkesutövning, antingen föräldrar till barn med npf som behöver insatser eller personer själva med en npf-diagnos; boken fyller således ett stort behov för socialtjänsten för att kunna möta denna målgrupp på bästa sätt.
Boken avslutas med ett antal personliga berättelser för att öka förståelsen om hur npf påverkar vardagen för familjelivet.
Elisabeth Sundström Graversen är socionom. Hon arbetar idag som kanslichef på Riksförbundet Attention och är ansvarig för ett treårigt projekt, Familjelyftet, med syfte att stärka föräldrar i familjer med npf och i deras möte med socialtjänsten. Hon har mångårig erfarenhet inom socialt arbete, bland annat som verksamhetschef för ett HVB-hem, och har även haft uppdrag som kommunalråd.
Bo Hejlskov Elvén är psykolog. Han har arbetat med funktionsnedsättningar och beteendeproblem i många år utifrån ett rättighetsperspektiv. Bos forskning vid Birmingham City University handlar om hur professionella och föräldrar tänker kring beteende och vad det innebär för kvaliteten i arbetet.