Specialpedagogisk kunskap som ett socialt problem
Författare | |
---|---|
Förlag | Stockholms Universitets förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 284 gr |
Utgiven | 1997-04-01 |
ISBN | 9789176564073 |
Skall elever med särskilda behov segregeras i särskilda grupper eller integreras med "normala" elever? Vilka traditionsbundna idéer, vetenskapliga teorier och argument bestämmer synen på elever med inlärningsproblem?
Frågorna diskuteras av Rolf Helldin i en kritisk analys av synen på svagt begåvade elever och socialt utslagna i början av 1900-talet. I analysen tas även demokrati- och jämlikhetsfrågor upp. Författaren framhåller specialpedagogikens kris i de sociala nedskärningarnas Sverige. Grundläggande mönster med förgreningar till dagens syn på specialpedagogik utmålas.
Författarpresentation
Rolf Helldin är docent och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för individ, omvärld och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm.