Specialpedagogisk kunskap som ett socialt problem

Specialpedagogisk kunskap som ett socialt problem
Författare
Förlag Stockholms Universitets förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Vikt284 gr
Utgiven1997-04-01
ISBN 9789176564073
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Skall elever med särskilda behov segregeras i särskilda grupper eller integreras med "normala" elever? Vilka traditionsbundna idéer, vetenskapliga teorier och argument bestämmer synen på elever med inlärningsproblem? Frågorna diskuteras av Rolf Helldin i en kritisk analys av synen på svagt begåvade elever och socialt utslagna i början av 1900-talet. I analysen tas även demokrati- och jämlikhetsfrågor upp. Författaren framhåller specialpedagogikens kris i de sociala nedskärningarnas Sverige. Grundläggande mönster med förgreningar till dagens syn på specialpedagogik utmålas. Författarpresentation Rolf Helldin är docent och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för individ, omvärld och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm.