Svensk form internationell design
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokförlaget DN |
Genre | Konst |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 240 |
Vikt | 1105 gr |
Utgiven | 2003-09-09 |
SAB | Ihb-c.5 |
ISBN | 9789175885124 |
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet. Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik. Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä. Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt. Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande. Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass. 1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.