Sandrews 1985-2012 : ekonomi och strategi
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Dialogos Förlag |
Genre | Ekonomi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 144 |
Vikt | 336 gr |
Utgiven | 2013-11-05 |
SAB | Qbab |
ISBN | 9789175042657 |
Namnet Sandrews förknippades från 1930-talet och framåt med teater, film och bio. Bolaget var under flera decennier en viktig aktör och pådrivare i den svenska nöjessektorn.
Men från slutet av 1950-talet ökade konkurrensen i underhållningsvärlden. TV-utbudet växte, vilket ledde till minskade besökssiffror på både teatrar och biografer under 1960- och 70-talen. Den ekonomiska situationen för flera företag försämrades snabbt, och under 1980- och 90-talen tvingades Sandrews genomföra omstruktureringar av såväl teater-, film- som biografverksamheten.
I denna bok analyseras hur Sandrews har hanterat de strategiska problem som bolaget har ställts inför sedan mitten av 1980-talet. Framför allt diskuteras den balansgång som bolaget och företagets ledning har tvingats utföra för att undvika kapitalförstörelse och likvidation.
Mats Larsson är professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och chef för Uppsala Centre for Business History (UCBH).