Popkulturens död
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokförlaget Atlas |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 351 |
Vikt | 530 gr |
Utgiven | 2018-05-21 |
SAB | Bfk |
ISBN | 9789173895781 |
I decennier har kulturdebattörer och kulturella grindväktare rasat mot förflackningen, fördumningen, snuttifieringen, topplistorna och den vidriga jakten på tittarsiffror och klick. Men de missar vad som egentligen pågått där ute. Att det i själva verket är tvärtom. Det var aldrig finnkulturen som var hotad. Det var popkulturen som tynade bort.
Den första boken någonsin om popkulturens död; om hur medelklassen kramade ihjäl musikfestivalerna, om hur Donald Trump tog livet av dokusåpan, om hur Pamela Anderson blev den sista skandaldrottningen och om hur punken tagits över av högerextrema nättroll. I tio självkritiska och underhållande essäer reflekterar journalistparet Martin Aagård och Natalia Kazmierska över hur popkulturen dog och varför allt har blivit tråkigt en utveckling de själva inser att de medverkat till.
Den här boken är ett avsked, ett ilsket uppror.
RIP POPKULTUREN
Martin Aagård, född 1971, är kulturjournalist på Aftonbladet och musiker. Natalia Kazmierska, född 1979, är journalist på Aftonbladet. Popkulturens död är deras första bok.