Matematik : en mänsklig rättighet
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Argument Förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 51 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-01-01 |
SAB | Eabt |
ISBN | 9789173151818 |
Den person som inte har tillgång till ett grundläggande matematiskt kunnande löper en stor risk att idag inte kunna delta i viktiga moment i vårt moderna samhälle.
Varje år lämnar en stor grupp elever den svenska skolan utan att ha nått målen i matematik. Måste det vara så?
Nej, menar Ann-Louise Ljungblad, specialpedagog som under flera år forskat inom området matematiksvårigheter. Hon hävdar i stället att:
1. Alla elever har möjlighet att på olika sätt erövra ett personligt matematiskt kunnande, som kan bidra till ett gott liv.
2. Alla elever har rätt att få möta en undervisning och en skolmiljö som kan ta tillvara på individers olikheter och möjligheter, samt att nå målen i matematik.
Hur ska detta göras möjligt? Om just detta handlar Matematik – en mänsklig rättighet, för om inte alla människor ges förutsättningar att lära matematik – kan vi då kalla oss en demokrati i ordets sanna bemärkelse?
Vad krävs politiskt?
Vad krävs pedagogiskt?
Vad krävs av dig och mig?