Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959–1982

Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska  litteratursamhället 1959–1982
Författare
Förlag Ellerströms förlag AB
GenreMedia och kommunikation
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor320
Vikt713 gr
Utgiven2018-03-19
SABAd-c
ISBN 9789172475199
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Bo Cavefors bokförlag var verksamt 1959–1982. Dess förgrundsgestalt har beskrivits som ”den radikala vänsterns förläggare framför andra”, men verksamheten var aldrig ett renodlat vänsterprojekt. Tvärtom inkluderar utgivningslistan kontroversiella namn från hela den politiska skalan. Genom den så kallade Caveforsaffären i slutet av 1970-talet, blev förlaget rikskänt. Händelseförloppet, som inkluderade ett rättsfall, två konkurser och indraget kulturstöd, gick som en följetong på de svenska dagstidningarnas kultursidor. I denna studie undersöker Ragni Svensson Bo Cavefors bokförlag, dess roll och betydelse samt den starka mytbildning som uppstod kring förlaget i samband med dess dramatiska nedläggning.