Vinn eller försvinn! : en guide för uthållig kvalitetsutveckling
Författare | |
---|---|
Förlag | SIS Förlag |
Genre | Management |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 211 |
Vikt | 448 gr |
Utgiven | 2013-05-24 |
SAB | Qbab |
ISBN | 9789171628480 |
Den här boken tar 4 - 5 timmar att sträckläsa. Det avråder vi ifrån. Bokens kapitel kan läsas fristående från varandra med undantag av två kapitel som berör konsten att bygga en ledningsmodell. Du får bäst utbyte av boken när du använder den som diskussionsunderlag för området som ni för tillfället har på dagordningen.
Syftet med boken är att bygga vidare på egna och andras framgångar. Vi som följer kvalitetsutvecklingen på det globala planet har fått uppleva minst ett par paradigmskiften det senaste decenniet. Trots hög kvalitetsnivå har en mycket stor del av västvärldens tillverkningskapacitet flyttat österut pga. den brutala priskonkurrensen. Enbart kvalitet räcker inte längre för framgång. De webbaserade företagens kraftiga expansion utmanar den klassiska kvalitetsteorin; hundratals miljoner kunder och användare betalar ingenting för många av de tjänster som beställs och levereras över internet.
Hög kompetens direkt kopplad till organisationers utveckling och framtagning av produkter är grundläggande för framgång men inte tillräcklig. Ledande organisationer lägger till ytterligare en dimension; den kompetens som krävs för ständiga förbättringar. Detta kallar vi förbättringskunskap.
Boken är en uppföljare av Mot högre höjder - Inspiration till kvalitet i världsklass som gavs ut 2006 på SIS Förlag. Den har skrivits under 2012/13 med syftet att leverera aktuella nyheter och lärorika exempel från förebilder i uthållig kvalitetsutveckling.
Bokens målgrupp är bl.a. beslutsfattare, styrelser/nämnder, ledningsgrupper och kvalitetsprofessionella såväl i det privata näringslivet som i den offentliga sektorn. Vår förhoppning är att boken också kommer till användning inom den högre utbildningen.
Syftet med boken är att bygga vidare på egna och andras framgångar. Vi som följer kvalitetsutvecklingen på det globala planet har fått uppleva minst ett par paradigmskiften det senaste decenniet. Trots hög kvalitetsnivå har en mycket stor del av västvärldens tillverkningskapacitet flyttat österut pga. den brutala priskonkurrensen. Enbart kvalitet räcker inte längre för framgång. De webbaserade företagens kraftiga expansion utmanar den klassiska kvalitetsteorin; hundratals miljoner kunder och användare betalar ingenting för många av de tjänster som beställs och levereras över internet.
Hög kompetens direkt kopplad till organisationers utveckling och framtagning av produkter är grundläggande för framgång men inte tillräcklig. Ledande organisationer lägger till ytterligare en dimension; den kompetens som krävs för ständiga förbättringar. Detta kallar vi förbättringskunskap.
Boken är en uppföljare av Mot högre höjder - Inspiration till kvalitet i världsklass som gavs ut 2006 på SIS Förlag. Den har skrivits under 2012/13 med syftet att leverera aktuella nyheter och lärorika exempel från förebilder i uthållig kvalitetsutveckling.
Bokens målgrupp är bl.a. beslutsfattare, styrelser/nämnder, ledningsgrupper och kvalitetsprofessionella såväl i det privata näringslivet som i den offentliga sektorn. Vår förhoppning är att boken också kommer till användning inom den högre utbildningen.